Tredu mukaan Omnia Education Partnerships Oy:n vetämään konsortioon – Hanke tukee Ukrainan ammatillisen koulutuksen kehittämistä

Julkaistu 11.3.2021 15.39

Suomalainen koulutusviennin yritys Omnia Education Partnerships Oy:n (OEP) vetämä konsortio, johon kuuluvat Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Haaga-Helian opettajakorkeakoulu ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu voittivat Opetushallituksen järjestämän tarjouskilpailun Ukrainan ammatillisen koulutuksen kehittämisestä.

Kyseessä on Euroopan komission ja sen jäsenmaiden yhteisrahoitteinen EU4Skills Better Skills for Modern Ukraine -hanke ammatillisen koulutuksen uudistamiseksi Ukrainassa. Hankkeessa on Suomen lisäksi mukana Viro, Saksa ja Puola. OEP:n vetämä konsortion vastuulla on ammatillisten opetussuunnitelmien, ammatillisen opettajankoulutuksen ja ammatillisten oppilaitosten johdon kehittäminen. Hankkeen arvo on 1,9 M€. Hanke käynnistyy välittömästi ja kestää 31.5.2023 saakka.

Pandemiasta johtuen hankeen 2021 tapahtumat ovat pääsääntöisesti verkon välityksellä toteutettavia tilaisuuksia ja koulutuksia. Ukrainassa yhteistyötä tehdään opetusministeriön ja seitsemän alueen ammatillisten oppilaitosten ja opettajankoulutusyksiköiden kanssa.

Suomi tukee hankkeessa Ukrainan ammatillisen koulutuksen uudistamista kumppanuusperiaatteella, joka pohjautuu yhteiskehittämiseen ja paikallisten tahojen kouluttamiseen. Tavoitteena ei ole viedä Ukrainaan suomalaisia ammatillisen koulutuksen malleja sellaisenaan, vaan tukea paikallisen mallin kehittämistä. Osaamisperustaisuus, työelämälähtöisyys ja laatu, ovat keskeisiä elementtejä hankkeessa, jonka tavoitteena on muun muassa 100 tutkinnonperusteen uudistaminen.

Hankkeessa on paljon samoja elementtejä kuin suomalaisen ammatillisen koulutuksen reformissa ja konsortion tehtävänä on kehittää yhdessä paikallisten asiantuntijoiden kanssa ratkaisuja, jotka tukevat ukrainalaisten urapolkuja, työllistymistä ja taloudellista kasvua. Tredu on mukana tutkinnonperusteiden uudistamisessa sekä johdon koulutuksessa.

Koulutusvientijohtaja
Helena Koskinen