Rajoitukset kirjaston palveluissa 9.5. saakka

Julkaistu 3.3.2021 17.15

Tampereen kaupunginkirjastossa on 9.5.2021 saakka voimassa alueellisen pandemiaohjausryhmän suosituksen mukaiset rajoitukset. Mainittuna ajankohtana asiakkaat voivat noutaa varauksia, palauttaa lainoja tai käyttää tietokonetta välttämättömissä asioissa (15 min). Lainausalueelle on lisäksi tuotu pieni valikoima aineistoa lainattavaksi. Kokoelma- ja oleskelutilat on suljettu.

Tesoman kirjaston varaushylly

Yleiset käytännöt

Kirjastot ovat avoinna, mutta palvelevat alueellisen pandemiaohjausryhmän suosittelemien rajoitusten mukaisesti. Varausten nouto, lainojen palautus, lainaus rajatusta, lainausalueelle tuodusta kokoelmasta sekä asiakaskoneiden lyhytaikainen käyttö (korkeintaan 15 min) on mahdollista.

Kokoelma- ja oleskelutilat on suljettu. Asiointi tapahtuu omatoimisesti automaateilla.

Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia, jos sen käyttöön ei ole terveydellistä estettä. Kaikkien tulee huolehtia kahden metrin turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tulla kirjastoon vain terveenä.

Asiakaskoneet

Kirjastoissa on asiakaskoneita välttämättömään, lyhytaikaiseen (15 min) käyttöön. Koneen voi varata käyttöön asiakaskoneiden ajanvarausjärjestelmästä. Jos koneita on vapaana, niitä voi käyttää ilman ajanvarausta.

Aukioloajat

Kirjastoissa on pääsääntöisesti voimassa normaalit aukioloajat omatoimiaukioloaikoja lukuun ottamatta. Nekalan kirjasto on toistaiseksi avoinna ma, ke ja pe 14–18 ja Terälahden kirjasto ti 11–17 ja to 9–14. Omatoimiaukiolot eivät ole käytössä, jotta henkilökunta voi valvoa tilan turvallista käyttöä.

Kirjastojen aukioloajat

Digituki

Kirjastojen tietotorit opastavat poikkeusaikana puhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttöön liittyvissä pulmissa puhelimitse, sähköpostitse tai etäyhteydellä. Asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä ensin puhelimitse: Sampolan tietotori p. 040 800 7816, Hervannan tietotori p. 040 80 7805, Lielahden tietotori p. 040 553 4043

Kirjastoautot

Kirjastoautoihin otetaan sisälle vain yksi asiakas tai perhe kerrallaan. Nopea asiointi sallittu. Kasvomaskin käyttöä edellytetään.

Kotipalvelut

Kirjaston kotipalveluasiakkaita palvellaan normaalisti. Kirjakassit toimitetaan ja noudetaan asiakkaan kotiovelta ilman lähikontaktia.

Palautukset

Lainoja voi palauttaa normaalisti kirjastojen palautusautomaateilla tai jättää ne palautusluukkuihin, jotka pidetään jatkuvasti avoinna. Lielahden kirjaston palautusluukku on avoinna Lielahtikeskuksen aukioloaikoina.

Tilat ja tapahtumat

Kirjastojen kaikki tapahtumat, tilavaraukset, kurssit ja paikan päällä kirjastoissa pidettävät opastukset on peruttu vähintään huhtikuun 2021 loppuun saakka.

Myös kirjastojen lehtisalit, lukutilat, musiikki- ja pelihuoneet sekä muut oleskelutilat ovat pois käytöstä.

Varaukset

Sekä lainassa olevaa että kirjaston hyllyssä olevaa aineistoa voi varata PIKI-verkkokirjastossa tai puhelimitse. Tampereen kaupunginkirjaston omasta aineistosta ei peritä varausmaksuja. Asiakas valitsee varausta tehdessään, mistä kirjastosta haluaa aineiston noutaa. Varauksen voi tulla noutamaan kirjastosta, kun siitä on tullut noutoilmoitus. Varaukset noudetaan varaushyllystä ja lainataan automaatilla.

Verkkokirjasto palvelee

PIKI-verkkokirjasto on aina avoinna. Verkkokirjastossa voi uusia lainat, tehdä varauksia tai maksaa kirjastomaksut. PIKI-chat tarjoaa henkilökohtaista opastusta. Tutustu myös e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin PIKI-verkkokirjastossa.

Kirjastojen yhteystiedot

Ulkoinen linkkiPirkanmaan koronavirustilanne ja suositukset (TAYS)
*) Tiedotetta muokattu 25.3., 14.4. ja 27.4.: päivämääriä muutettu, koska rajoitusten kestoa on jatkettu alueellisen pandemiaohjausryhmän suosituksesta.

Lisätiedot medialle:
Vs. kirjastopalvelujohtaja