Omaolon kautta sujuvasti koronatestiin

Julkaistu 3.3.2021 10.45

Omaolo on näppärä palvelu, jos epäilee koronatartuntaa. Nyt Tampereella on automatisoitu myös koronatestilähetteen tekeminen Omaolossa annettujen tietojen perusteella. Jos asiakkaalla on vain lieviä oireita, jotka eivät vaadi tarkempaa ammattilaisen tutkimusta, saa hän automaattisesti lähetteen koronatestiin. Omaoloa käyttävälle kuntalaiselle muutos ei näy, mutta terveyspalveluissa säästyy merkittävästi työaikaa, sillä aiemmin ammattilaiset tekivät lähetteen käsityönä jokaiselle koronatestiin menijälle.

Epäiletkö koronavirustartuntaa? Tee oirearvio Omaolossa.

Tällä hetkellä Tampereella Ulkoinen linkkiOmaolon kautta tehdään päivässä jo yli 300 lähetettä koronatestiin. Tavoitteena on, että jatkossa mahdollisimman moni päivittäisestä 500–700 lähetteestä tehtäisiin Omaolon kautta. Tämä säästäisi merkittävästi terveydenhuollon resursseja.

‒ Terveydenhuollon puhelinpalvelut ovat myös koronarokotusten vuoksi nyt kovasti kuormittuneet. Siten jokainen Omaolon kautta koronatestiin menevä tuo oman panoksensa pandemian hoitamiseen. Omaolo on koronavirustartuntaa epäilevälle tamperelaiselle ja orivesiläiselle helppo ja nopea väylä selvittää, millaista hoitoa tarvitsee ja tarvittaessa päästä testiin tai tarkempiin tutkimuksiin terveysasemalle. Koronaoirearviossa voi myös asioida 1–14-vuotiaan lapsensa puolesta ja se on käytettävissä ympärivuorokauden, kertoo apulaisylilääkäri Jukka Karjalainen Tampereen kaupungin vastaanottopalveluista.

Omaolon yhteyteen rakennuttu paikallinen automaatio on osoitus siitä, miten digitalisaation avulla voidaan säästää niin kuntalaisen kuin työntekijöidenkin aikaa. Automatiikka yhdistää Omaolon oirearvion, potilastietojärjestelmään lähetteen tekemisen ja koronatestin ajanvarauksen. Koronatestilähetteen automatiikan on rakentanut potilastietojärjestelmän palveluntuottaja CGI yhdessä Tampereen kaupungin kanssa.

Omaolon lisäksi koronavirustartuntaa epäilevät tamperelaiset ja orivesiläiset voivat ottaa yhteyttä puhelimitse soittamalla omalle terveysasemalle, terveyspalvelujen neuvontaan tai Taysin koronaneuvontaan.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen