Ajankohtaista tietoa koronarokotustilanteesta

Julkaistu 18.2.2021 18.07

Tampereella aloitettiin helmikuussa yli 80-vuotiaiden sekä riskiryhmään kuuluvien 65–69-vuotiaiden rokotukset. Rokotteet tulevat pienissä erissä, siksi rokotusaikoja lisätään sitä mukaa kuin rokotteita saadaan. Rokotusaikojen varaamistilanteesta ja ohjeista tiedotetaan kaupungin nettisivuilla osoitteessa tampere.fi/koronarokotukset. Sivulla kerrotaan ajantasainen tieto, ketkä ovat rokotusvuorossa ja miten rokotukseen pääsee. Seuraa kaupungin viestintää.

Koronarokotukset.

Yli 80-vuotiaiden tamperelaisten rokotukset

Yli 80-vuotiaiden eli vuonna 1941 tai sitä ennen syntyneiden koronarokotusten ajanvaraus avattiin 15.2.2021. Tällä hetkellä yli 80-vuotiaille annetaan rokotusaikoja kolmeksi viikoksi eteenpäin 15.2., 22.2. ja 1.3. alkaville viikoille. Tänä aikana rokotteita saadaan arviolta 2000 rokotetta viikossa, joten kolmen viikon aikana voidaan rokottaa noin 6000 tämän ikäryhmän henkilöä. Yli 80-vuotiaille rokotteita ja rokotusaikoja on tulossa lisää, joten kaikille tämän ikäryhmän henkilöille annetaan rokotusaikoja sitä mukaa kuin rokotteita saadaan. Tampereella on noin 12 000 yli 80-vuotiasta.

Lisäksi rokotuksen saavat 80-vuotiaan kanssa samassa taloudessa asuvat omaishoitajat, joilla on päätös omaishoidon tuesta sekä samassa taloudessa asuvat yli 70-vuotiaat henkilöt.

Missä rokotus annetaan?

Rokotuksia annetaan ajanvarauksella kaupungin terveysasemilla eli Hatanpään, Hervannan, Kaukajärven, Kämmenniemen, Lielahden, Linnainmaan, Mehiläinen Oma Lääkärisi Hervannan, Mehiläinen Oma Lääkärisi keskustan, Oma Lääkärisi Tesoman, Tammelakeskuksen sekä Tipotien terveysasemalla.

Miten aika varataan?

Yli 80-vuotiaat voivat varata ajan itse, mutta aikaa ei välttämättä tarvitse itse varata, sillä terveysasemien työntekijät soittavat tähän ikäryhmään kuuluville ja sopivat rokotusajasta. Ensin soitetaan yli 90-vuotiaille ja sen jälkeen soitoissa edetään ikävuosi kerrallaan nuorempiin.

Jos ajan haluaa varata itse, sen voi hoitaa puhelimitse tai 19.2. kello 8 alkaen verkossa: Ajanvaraus koronarokotukseen .

Puhelimitse ajan voi varata soittamalla omalle terveysasemalle (ma‒to klo 8‒16, pe klo 8‒15) tai terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä klo 7‒22).

Yli 80-vuotiaan kanssa samassa taloudessa asuva omaishoitaja (päätös omaishoidon tuesta) ja/tai samassa taloudessa asuva yli 70-vuotias voi tulla samaan aikaan rokotukseen yli 80-vuotiaan kanssa (ei siis tarvitse varata erillistä rokotusaikaa).

Miten saan rokotteen, jos olen kotihoidon asiakas?

Yli 80-vuotiaat kotihoidon asiakkaat voivat varata rokotusajan terveysasemalta. Toistaiseksi rokotteen voi saada ainoastaan terveysasemilla rokotteen kuljettamiseen liittyvien rajoitteiden vuoksi. Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden rokotukset kotona voidaan käynnistää vanhimmista ikäryhmistä alkaen, kun saatavilla on rokotteita, joita on mahdollista kuljettaa asiakkaille kotiin.

Riskiryhmään 1 kuuluvat 65–69-vuotiaat

Päivitys tiedotteeseen 29.3.2021: Riskiryhmän 1 rokotuksiin ei voi toistaiseksi varata uusia aikoja.

Ketkä kuuluvat tähän ryhmään?

Tähän rokotettavien ryhmään kuuluvat 65–69-vuotiaat tamperelaiset, joilla on vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila:

• elinsiirto tai kuuden kuukauden sisällä kantasolusiirto tai kantasolusiirron takia hylkimisenestolääkitys
  • aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti (ei kuitenkaan tyvisolusyöpä)
  • vaikea puolustusjärjestelmän häiriö (kuten perinnöllinen immuunivajavuus, HIV, henkilöt, joilta on poistettu perna)
  • vaikea krooninen munuaissairaus (dialyysipotilaat voivat saada rokotteen myös hoitojen yhteydessä)
  • vaikea krooninen keuhkosairaus
  • lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes tai
  • Downin oireyhtymä.

Riskiryhmäluettelo voi muuttua valtakunnallisten ohjeiden muuttuessa. Tarkemmat tiedot riskiryhmistä löytyvät THL:n sivuilta (ryhmä 1): Ulkoinen linkkiTHL: Vakavalle koronavirustaudille alttiiden rokotusjärjestys

Missä rokotus annetaan?

65–69-vuotiaiden riskiryhmään kuuluvien rokotuksia annetaan viidellä terveysasemalla eli Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemilla. Voit valita mille terveysasemalle varaat rokotusajan.

Rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluminen tarkistetaan rokotuspaikalla Kela-kortista tai potilastiedoista.

Miten aika varataan?

Varaa aika rokotukseen verkossa: Ulkoinen linkkiVaraa aika verkossa koronarokotukseen Verkossa ajanvaraus näkyy vain nyt rokotusvuorossa oleville ikäryhmille.

Ajan saat varattua myös soittamalla terveysasemalle (ma–to klo 8–16, pe klo 8–15) tai terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä klo 7–22).

Terveyspalveluiden neuvonnan ja terveysasemien ajanvaraus on ruuhkautunut, joten mahdollisuuksien mukaan asiakkaiden toivotaan käyttävän verkkoajanvarausta rokoteaikojen varaamiseen. Riskiryhmään kuuluvat 65–69-vuotiaat voivat varata rokoteajan verkossa. Verkkoajanvaraus yli 80-vuotiaiden rokotusaikojen varaamiseen avataan perjantaina 19.2. kello 8. Mikäli aika halutaan varata samalla myös samassa taloudessa asuvalle omaishoitajalle ja yli 70-vuotiaalle, on varaaminen tehtävä puhelimitse.

Tiedotetta päivitetty
23.2.2021: Selvennetty vaikeaa puolustusjärjestelmän häiriötä.
12.3.2021: Lisätty uusi linkki verkkoajanvaraukseen.
16.3.2021: Muutettu yli 80-vuotiaan kanssa samassa taloudessa asuvan omaishoitajan ja/tai samassa taloudessa asuvan yli 70-vuotiaan ajanvarausohjetta.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja
Taru Kuosmanen