65–69-vuotiaiden riskiryhmien koronarokotuksia annetaan myös lauantaina 13.2.2021

Julkaistu 12.2.2021 11.03

Tampereella rokotetaan koronavirusta vastaan myös lauantaina 13.2.2021. Nyt rokotuksia annetaan 65–69-vuotiaille, joilla on vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus. Rokotukseen pitää varata aika etukäteen.

Koronarokotukset.

Rokotuspaikkana lauantaina on Tammelakeskuksen terveysasema (Itsenäisyydenkatu 21 B), jonne voivat varata ajan rokotukseen myös muiden kaupungin asemien asiakkaat.

Ajan saa varattua joko verkossa osoitteessa www.tampere.fi/koronarokotukset tai soittamalla terveysasemalle tai terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22).

Myös tälle päivälle (perjantai 12.2.2021) on vielä saatavilla rokotusaikoja. Perjantaina rokotuksia annetaan Tammelakeskuksen lisäksi Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan ja Tipotien terveysasemilla. Jos rokotteita riittää, rokotuksia jatketaan myös ensi viikolla terveysasemilla.

Nyt ajan rokotukseen voivat varata vain 65–69-vuotiaat erittäin voimakkaasti vaikealle koronavirustaudille altistavan taudin takia riskiryhmään kuuluvat. Muun ikäiset eivät voi vielä varata aikaa, vaikka he kuuluisivat samaan riskiryhmään. Rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluminen tarkistetaan rokotuspaikalla Kela-kortista tai potilastiedoista.

Erittäin voimakkaasti vaikealle koronavirustaudille altistavan taudin takia riskiryhmään kuuluvat sairaudet tai tilat:

• elinsiirto tai kuuden kuukauden sisällä kantasolusiirto tai kantasolusiirron takia hylkimisenestolääkitys
  • aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti (ei kuitenkaan tyvisolusyöpä)
  • vaikea puolustusjärjestelmän häiriö (kuten perinnöllinen immuunivajavuus, HIV, henkilöt, joilta on poistettu perna)
  • vaikea krooninen munuaissairaus (dialyysipotilaat voivat saada rokotteen myös hoitojen yhteydessä)
  • vaikea krooninen keuhkosairaus
  • lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes tai
  • Downin oireyhtymä.

Tampereen nyt saama erä on AstraZenecan rokotetta, jota kansallisen ohjeistuksen mukaisesti annetaan vain alle 70-vuotiaille.

Tiedotetta päivitetty:
12.2.2021 lisätty tieto, että rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluminen tarkistetaan rokotuspaikalla Kela-kortista tai potilastiedoista.
23.2.2021 selvennetty vaikeaa puolustusjärjestelmän häiriötä.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio