Kalevankulman sillan ja tukimuurien rakennustyöt alkavat

Julkaistu 28.1.2021 13.37

Kalevankulman sillan ja sitä ympäröivien tukimuurien rakentaminen alkaa tammikuun 2021 lopulla. Kalevankulma sijaitsee Sammonkadun ja Hervannan valtaväylän kulmauksessa entisen Iskun ja Tampere Areenan korttelialueilla.

Havainnekuva Jäähallinraitin alikulusta

Jäähallinraitin alikulkukäytävän ja aukion tukimuureihin tulee Matti Kalkamon Betoniviidakko -teos, jossa pääosaan nousevat eläinten suojavärien ja kasvien kuviot.

Uusi silta rakennetaan nykyisen alikulkutunnelin jatkeeksi. Uusi katu Jäähallinkaari ylittää sillalla kävelyn ja pyöräilyn alikulkutunnelin.

Tammi-huhtikuussa sillan alueella tehdään paalutustöitä, joista aiheutuu jonkin verran meluhaittaa. Työt aiheuttavat muutoksia myös kävely- ja pyöräreitteihin alueella, mutta Hervannan valtaväylän alittava kävelyn ja pyöräilyn alikulku jäähallin ja Tampere Areenan kohdalla pidetään auki koko urakan ajan.

Urakassa rakennetaan myös valmiiksi Jäähallinkaari ja Jäähallinraitin kävely- ja pyörätie.

Urakkaan kuuluvat myös Hervannan valtaväylän kaistajärjestelyjen muutokset ja uudet liikennevalot jäähallin kohdalla sekä uuden Pelikadun rakentaminen Hervannan valtaväylän ja Kissanmaankadun välille. Nämä työt tehdään kesällä 2021.

Katutöiden rakennuttaja on Tampereen kaupunki ja urakoitsijana toimii Proinfra Oy.

Työt valmistuvat ja uusi Jäähallinkaari otetaan käyttöön syksyllä 2021.

Alueella on käynnissä myös tonttien rakennustöitä. Työmaa-alueilla liikkuminen on turvallisuussyistä kielletty.

Urakoitsija Proinfra:
Projekti-insinööri
Tapani Hakala

Rakennuttaja Tampereen kaupunki:
Rakennuttajainsinööri
Petri Leppänen

Valvonta Ramboll Finland Oy:
Rakennuttajainsinööri
Paula Halkola