Tampereen teknisen luovuuden palkinnon sai autonominen sukellusrobotti Unexmin

Julkaistu 26.1.2021 19.00

Tampereen kaupungin teknisen luovuuden vuoden 2020 palkinto (4000 euroa) on myönnetty Tampereen yliopiston mekatroniikan tutkimusryhmälle, joka kehitti täysin uudenlaisen autonomisen Unexmin-sukellusrobotin mekaaniset rakenneosat ja mekatroniset järjestelmät. Tutkimusryhmään kuuluvat Kari T. Koskinen, Jussi Aaltonen, Jouko Laitinen, Arttu Heininen, Jose Villa Escusol ja Tuomas Salomaa. Lisäksi palkitsemistoimikunta antoi kunniamaininnan (1000 euroa) Janne Ruokosen kehittämälle mallille, jossa metsäkoneista saatavalla datalla voidaan kehittää oppimista uudella tavalla ja tehokkaasti.

Sukellusrobotti veden alla.

Sukellusrobotti mahdollistaa hylättyjen kaivosten kartoittamisen ja tutkimisen kustannustehokkaasti. Unexmin-robotit vahvistavat tamperelaista innovatiivista insinööriosaamista ja samalla elvyttävät paikallista sukellusveneiden kehitysperinnettä. Euroopassa on arvioitu olevan jopa 30 000 hylättyä, vedellä täyttynyttä kaivosta. Koska kaivos suljetaan vain harvoin mineraalivarannon ehtymisen vuoksi, on niissä usein jäljellä paljon arvokkaita mineraaleja. Lisäksi monet mineraalit, jotka aiemmin olivat arvottomia, kuten esimerkiksi harvinaiset maametallit, ovat nykyään erittäin tärkeitä.

Robotti on muodoltaan pallomainen ja halkaisijaltaan 600 millimetriä, mikä mahdollistaa sen pääsyn hyvin ahtaisiin onkaloihin ilman vaaraa juuttumisesta. Se kykenee noin viiden tunnin yhtäjaksoiseen sukellukseen enintään 500 metrin syvyydessä. Robotti voi liikkua eteen- ja taaksepäin, ylös ja alas sekä kääntää vasemmalle ja oikealle. Muista pienistä sukellusroboteista poiketen palkitulla robotilla on yhtenäinen alumiininen painerunko. Rakenne on mekaanisesti erittäin haastava, mutta sillä pystytään minimoimaan robotin koko ja paino verrattuna perinteiseen rakenteeseen.

Palkitun tutkimusryhmän työ painottui muun muassa robotin painerungon ja muiden mekaanisten rakenneosien sekä robotin propulsio- ja painolastijärjestelmien ja heilurijärjestelmän valmistukseen, kokoonpanoon ja testaukseen. Työryhmä kehitti myös robotin akustot ja virranhallintajärjestelmän sekä suunnitteli ja testasi sulautetut järjestelmät robotin matalan tason ohjaukseen. Työ tehtiin EU-komission rahoittamassa hankkeessa. Hankkeen spin-offina on perustettu Unexmin GeoRobotics -yhtiö, joka operoi robotteja ja jatkokehittää niitä. Yrityksellä arvioidaan olevan suuri kasvupotentiaali.

Lehtori Janne Ruokosen kehittämässä menetelmässä on purettu konedata opetukselliseen muotoon ja kehitetty menetelmiä ajankulutuksen pienentämiseen. Metsäkoneista saatavalla datalla parannetaan työn tuottavuutta ja kannattavuutta. Mallia voidaan soveltaa mille tahansa alalle, josta saadaan mitattava dataa. Esimerkiksi yritykset ovat kehittäneet siitä oman koulutusmallin omaksi myyntituotteekseen.

Teknisen luovuuden palkinto luovutettiin 26.1.2021 Tampere Smart City Week -konferenssin virtuaalisessa Technology Fast 50 -tilaisuudessa. Tampereen kaupungin teknisen luovuuden palkintoa on jaettu vuodesta 1981 lähtien.

Lisätietoja:
Tampereen yliopisto