Tesomajärven entisen koulun tontin asuinkaava etenee nähtäville

Julkaistu 26.1.2021 21.17

Tesomalle on tulossa asuntoja noin 350–400 uudelle asukkaalle entisen Tesomajärven koulun tontille. Yhdyskuntalautakunta päätti 26.1.2021 asemakaavan muutosehdotuksesta, joka on tulossa nähtäville 28.1.2021 alkaen.

Tavoitteena on uusi, monimuotoinen ja kohtuuhintainen asuinalue, jonne tavoitellaan myös uusia perheasuntoja. Kaupunki omistaa kaavan maa-alueen. Käytöstä poistunut koulu on tarkoitus purkaa.

Tesomajärven puoleiseen korttelin osaan on tulossa neljä kaksikerroksista pienkerrostaloa ja kolme kerrostaloa. Itäiseen kortteliin on tulossa kuuden uuden kerrostalon kortteli. Kerrostalot ovat viisi- tai kuusikerroksisia.

Asuinalue rajautuu viheralueisiin, ja kortteleissa on pihat. Osa koulun tontista korttelin keskellä osoitetaan metsäiseksi lähivirkistysalueeksi, jonka läpi kulkee yleinen ulkoilureitti. Valtaosassa asunnoista on näkymiä metsään tai järvelle.

Alue on hyvien palvelujen ja liikenneyhteyksien äärellä alle puolen kilometrin päässä Tesoman keskeisistä palveluista ja alle kilometrin päässä tulevasta lähijunaseisakkeesta. Bussipysäkki sijaitsee 250 metrin päässä.

Asemakaavaluonnoksen nähtävillä olon jälkeen ehdotukseen on tehty pieniä tarkistukisa. Läntisintä rakennusalaa on tuotu hivenen kauemmas järvestä tontin länsirajalta, lähivirkistysalueen läpi kulkevaa ajoyhteyttä on vähän levennetty, muuntamon paikkaa on siirretty ajoyhteyden saamiseksi ja liito-oravamääräystä on tarkistettu.

Apulaispormestari
Aleksi Jäntti