Lielahden terveysaseman yhteydenottotavat muuttuvat 1. helmikuuta 2021

Julkaistu 22.1.2021 9.52

Tampereella Lielahden terveysasemalla siirrytään uuteen toimintamalliin. Maanantaista 1. helmikuuta 2021 lähtien terveysaseman asiakkaat ottavat terveyspalvelujen neuvonnan sijaan yhteyttä suoraan omalle terveysasemalleen.

Hoitaja osoittaa kynällä näöntutkimustaulua.

Terveysasemalla yhteydenottoihin vastaa aseman oma moniammatillinen tiimi, johon kuuluu hoitajia, lääkäreitä, fysioterapeutteja ja mielenterveystyön ammattilaisia. Mallin parhaimmiksi puoliksi onkin koettu tiivis yhteistyö eri ammattilaisten välillä, jolloin asiakas saa avun nopeasti ilman turhaa pompottelua paikasta toiseen.

• Kiireettömissä asioissa helpoin tapa on lähettää terveysasemalle verkossa yhteydenottolomake, joka löytyy osoitteesta www.tampere.fi/terveysasemat . Lomakkeelle kirjoitetaan, millaiseen asiaan tarvitsee apua. Terveysasemalta ottaa yhteyttä mahdollisimman pian, viimeistään kolmen arkipäivän aikana.

• Terveysasemalle voi soittaa numeroon 03 5657 4847 tai käydä paikan päällä terveysaseman palvelupisteessä. Terveysasema on avoinna ma–to kello 8–16 sekä perjantaisin ja aattopäivinä kello 8–15.

Asiakkaalle voidaan myös nimetä terveysasemalta yhteyshenkilö, jonka kanssa hän voi asioida sähköisten terveyspalvelujen viestipalvelun avulla. Lisätietoja viestipalvelusta saa hoitavalta ammattilaiselta.

Kaikilla kaupungin terveysasemilla on käytössä Omaolo-verkkopalvelu, josta saa luotettavan arvion hoidon tarpeesta mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ulkoinen linkkiOmaolo on tullut tutuksi koronavirustartuntaa epäileville, mutta se on näppärä palvelu myös monien muiden oireiden kohdalla.

Terveysaseman ollessa kiinni kiireettömissä asioissa voi kysyä neuvoa Terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 ja 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22) ja kiireellisissä asioissa päivystysavusta numerosta 116117 (24/7). Hätätilanteessa soitetaan aina hätänumeroon 112.

Uudella toimintamallilla halutaan sujuvoittaa asiakkaan hoitoa. Toimintamalli on jo käytössä viidellä kaupungin terveysasemalla. Kevään aikana myös Kaukajärven terveysasemalla siirrytään uuteen toimintamalliin.

Terveyskeskuslääkäri
Antti Kivikoski