Festivaaleille ja suurille yleisötapahtumille kaupungin avustuksia

Julkaistu 21.1.2021 20.01

Tampereen kaupunki avustaa vuosittain Tampereella järjestettäviä festivaaleja ja suuria yleisötapahtumia. Vuodelle 2021 avustuksia myönnettiin 16 yhteisölle 502 144 euroa, josta raha-avustusta on 458 000 euroa ja tila-avustuksia 44 144 euroa. Avustuksista päätettiin sivistys- ja kulttuurilautakunnan kokouksessa 21.1.2021.

Festivaalien ja suurten yleisötapahtumien toiminta-avustukset ovat harkinnanvaraisia avustuksia, jotka on tarkoitettu vähintään kaksi kertaa järjestetyn festivaalin tai merkittävän toistuvan kulttuuritapahtuman toteuttamiseen Tampereella. Festivaalien tulee olla 2–10 päivää kestäviä ja merkittävässä määrin esitystoimintaa sisältäviä. Myös yksipäiväisiä tapahtumia voidaan avustaa, mikäli niiden merkittävyys taiteenalansa kentällä on erityisen suuri. Festivaalien ja suurten yleisötapahtumien toiminta-avustusta haki 23 yhteisöä. Viisi hakemusta ei täyttänyt festivaaliavustusten kriteerejä ja niistä kolme toimitetaan tuotantotukihakemuksina kulttuuri- ja taideyksikön käsiteltäviksi. Kaksi hakemuksista koski toimintaa, jossa mahdollinen tuotto käytetään omistajiensa hyväksi. Tästä syystä nämä hakemukset hylätään.

Tampereen Elokuvajuhlat – Tampere Film Festival ry, Tampereen Teatterikesä ry sekä Pispalan Sottiisi saavat tiloja vastikkeetta käyttöönsä.

Koronapandemian vuoksi festivaalinsa vuonna 2020 peruuttamaan joutuneista yhdistyksistä Teatteri Mukamaksen kannatusyhdistys ry:n ja Tampereen Flamencoyhdistys ry:n toiminta-avustus siirretään kokonaisuudessaan vuodelle 2021. Tampereen teatterikesä ry:n vuoden 2020 toiminta-avustus siirretään osittain vuodelle 2021.

Myönnetyt avustukset

Fest Afrika ry 6000