Hervannan Baanaa valmistui lisää Viinikassa ja Muotialassa

Julkaistu 14.1.2021 14.41

Hervannan Baanasta ovat valmistuneet osuudet Viinikassa ja Muotialassa vuoden 2020 lopulla. Hervannan Baana on Viinikasta Hervantaan johtava laadukas pyöräväylä, jota rakennetaan vaiheittain. Baanaa on valmistunut aiemmin Hervannan ja valtatie 9:n välille.

Viinikassa Baana kulkee Viinikan liittymästä Viinikanojan vartta Nokikananpuistossa ja sieltä Lokintaivalta Nekalantielle. Muotialassa Baana erkanee Nekalantieltä Muotialan peltoalueelle, Rantavainiolle, kohti Muotialantietä ja jatkuu edelleen Vihiojanpuiston läpi Hallilantielle.

Baana on Viinikan alkuosuudella kaksisuuntainen, ja sen reunoilla on jalkakäytävät. Lokintaipaleella Baana jatkuu kadun länsireunassa kaksisuuntaisena ja eroteltuna jalkakäytävänä Nekalantien liittymään. Nokikananpuistoon Baanan ja Viinikanojan varteen asennetaan ensi kesänä vielä penkit.

Muotialan osuudella Baana on kaksisuuntaisen pyörätie, jonka reunalla on jalkakäytävä. Jalankulku ja pyöräily on eroteltu toisistaan pääosin istutetun välikaistalla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Tampereen kaupungille 510 000 euroa Hervannan Baanan rakentamiseksi. Baanan ensimmäinen osuus Hervannasta valtatie 9:n risteykseen sai aiemmin myös investointitukea 345 000 euroa. Se toteutettiin raitiotien rakentamisen yhteydessä ja valmistui 2019.

Väli valtatie 9 -Viinikka valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä lukuun ottamatta Nekalantien osuutta, josta ei ole vielä toteuttamispäätöstä.

Hervannan baana kartalla ja alustava toteutusaikataulu
Hervannan Baana kartalla. Nekalantien osuuden aikataulu on vielä avoin, siitä ei ole vielä toteuttamispäätöstä. Kuva avautuu isommaksi klikkaamalla.

Hervannan Baana-hanke:
Liikenneinsinööri