Tammelakeskuksen terveysasemalle tunnustus lääketieteen opiskelijoilta

Julkaistu 14.1.2021 13.05

Suomen Medisiinariliitto on myöntänyt tamperelaiselle Tammelakeskuksen terveysasemalle Kandiystävällisen terveyskeskuksen arvonimen. Arvonimi jaettiin ensimmäistä kertaa ja sen sai 29 terveyskeskusta lääketieteen opiskelijoiden ehdotusten perusteella.

Terveysaseman henkilökuntaa Tammelakeskuksen edessä.

Arvonimen kriteereinä olivat hyvin järjestetty perehdytys ja seniorituki, sopiva työmäärä lääketieteen kandille sekä palautteen saaminen tehdystä työstä. Lisäksi kandiystävällisessä terveyskeskuksessa kandidaatit kokevat olevansa osa työyhteisöä, joka tukee myös heidän jaksamistaan.

Suomen Medisiinariliitto ry on suomalaisten lääketieteen opiskelijayhdistysten koulutus- ja edunvalvontaliitto, joka edustaa lähes kaikkia Suomessa opiskelevia lääketieteen opiskelijoita sekä ulkomailla lääketiedettä opiskelevia suomalaisia.

Kokenut lääkäri aina kandien tukena

Tammelakeskuksessa Kandiystävällisen terveyskeskuksen arvonimi otettiin ilolla vastaan, sillä Tampereella on panostettu paljon kandien perehdytykseen. Terveysasemien kanditoiminta on keskitetty kahdelle asemalle: Tammelakeskukseen ja Tipotielle. Molemmilla asemilla kandeja ohjaamassa on aina kokenut lääkäri, joka on irrotettu omasta vastaanottotyöstään kandien tueksi.

– Terveysasemalla kokenut lääkäri on koko ajan kandien käytettävissä. Uskoisin, että kynnys kysyä ja varmistaa asia on matalampi, kun ei joudu keskeyttämään vanhemman lääkärin vastaanottoa, kertoo vastaava lääkäri Lasse Äärelä Tammelakeskuksen terveysasemalta.

Terveysasemilta löytyy töitä kandeille myös heidän valmistuttuaan.

– Lupaamme kandeille paikan myös valmistumisen jälkeen eli vain reilu puoli vuotta myöhemmin. Osa saattaa työskennellä kesäkandin töiden jälkeen meillä myös joulun- ja vuodenvaihteen aikana, ja maaliskuussa, kun koulu loppuu, he ovat hyvinkin valmiita oikeisiin töihin. Moni on tullut jäädäkseen ja valinnut vaativan yleislääketieteen esimerkiksi innostavien kollegoiden ja työyhteisön ansiosta, iloitsee ylilääkäri Kati Myllymäki Tampereen kaupungilta.

Apulaisylilääkäri
Sari Torkkeli