Tammerkosken uusi valaistus palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Julkaistu 12.1.2021 12.41

Tammerkosken kansallismaiseman valaistus on valittu 12.1.2021 voittajaksi LIT Lighting Design Awards -kilpailussa historiallisen ympäristön valaistus -sarjassa. Kilpailussa oli yli 350 osallistujaa 43 maasta. Tammerkosken valaistus on ainut suomalainen kohde, joka palkittiin kilpailussa tänä vuonna.

Kuva Tammerkosken uudesta valaistuksesta

LIT Awards on valaistussuunnittelun laajin kansainvälinen kilpailu, jossa moniammatillinen tuomaristo valitsee kategorioittain parhaat valaistusprojektit. Kilpailussa painotetaan alan designin ja trendien lisäksi visionääristä otetta, luovuutta ja innovaatioita. Kategorioita on kokonaisuudessaan 47. Tammerkosken valaistus kilpaili kahdessa sarjassa: historiallisen ympäristön valaistuksen ja arkkitehtonisen ulkovalaistuksen -sarjoissa. Voitto historiallisen ympäristön valaistuksen -sarjassa tuo Tammerkosken valaistukselle ja Tampereelle näkyvyyttä maailmanlaajuisesti.

- Tammerkosken valaistus on ollut pitkä ja erittäin mielenkiintoinen projekti, jossa tavoitteet on asetettu korkealle. Nyt huolella tehty työ ja tamperelainen valaistusalan ammattitaito on huomioitu myös kansainvälisesti, sanoo hankekehityspäällikkö Markus Joonas.

Tammerkosken valaistus valmistui kokonaisuudessaan lokakuussa 2020. Valaistusprojekti aloitettiin vuonna 2015, ja se kattaa yli kilometrin pituisen reitin aina Vuolteensillalta Neulapadolle saakka. Viimeisimpiä valmistuneita osuuksia olivat keskijuoksun voimalaitoksen pohjoinen puoli, Satakunnan silta, Vapriikin raitti, kosken rannan julkisivut, muurit ja uoma sekä yläjuoksun valaistus. Tammerkosken valot loistavat Tampereen keskustassa läpi pimeän ajan.

Kuva Tammerkosken uudesta valaistuksesta yläjuoksulta
Tammerkosken uoman valaistus yläjuoksulla.
Kuva Tammerkosken uudesta valaistuksesta
Tammerkosken valaistuskokonaisuutta.