Tampereella koronarokotukset jatkuvat ikäihmisten asumispalveluiden rokotuksilla

Julkaistu 8.1.2021 16.01

Koronarokotusten antaminen on aloitettu Tampereella heti joulun jälkeisellä viikolla, kun ensimmäinen BioNTech-Pfizerin tuottaman koronarokotteen erä saapui Suomeen. Tampereella ensimmäisinä rokotteen ovat saaneet koronapotilaita hoitavat työntekijät. Rauhaniemen sairaalan hoitohenkilökunnan rokotukset alkoivat 28.12.2020. Rauhaniemen sairaalan potilaiden koronarokotukset käynnistyivät 7.1.2021.

Seuraavana ovat Tampereella vuorossa ikäihmisten asumispalveluiden rokotukset, jotka aloitetaan Koukkuniemen vanhainkodista ja tehostetusta palveluasumisesta. Henkilökunnan rokotukset alkoivat 7.1. ja asukkaiden rokottaminen aloitetaan 11.1. alkavalla viikolla.

Koronarokotusten rokotusjärjestys perustuu valtioneuvoston asetukseen ja THL:n esitykseen, jonka mukaan ensimmäisenä rokotetaan osa terveydenhuollon ammattilaisista, sen jälkeen aloitetaan asukkaiden rokotukset määritellyssä järjestyksessä. Kansallisen rokotusjärjestyksen mukaan ympärivuorokautisen hoivan asukkaat kuuluvat koronapotilaita hoitavan ja hoivapalvelujen henkilöstön lisäksi ensimmäisinä rokotettaviin.

Kunnat ovat vastuussa koronavirusrokotusten järjestämisestä kansalaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) huolehtii rokotteiden toimittamisesta ja asiantuntijatuesta kunnille. Rokotukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Tampereen kaupunki tiedottaa aikatauluista ja ajanvarauksesta, kun seuraavien rokote-erien toimitukset ja muut aikataulut tarkentuvat.

Eri väestöryhmät rokotetaan eri aikaan

Rokotukset annetaan eri väestöryhmille seuraavassa järjestyksessä (valtioneuvoston asetusvapaaehtoisista covid-19-rokotuksista):

1. Covid-19-tautiin sairastuneiden tai perustellusti sairastuneeksi epäiltyjen henkilöiden tutkimiseen, välittömään hoitoon tai huolenpitoon liittyvä tai muuta kiireellistä hoitoa antava sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö sekä sosiaalihuollon iäkkäille henkilöille tarkoitetun asumispalvelun ja laitoshoidon toimintayksikön henkilöstö ja asukkaat

2. Yli 70-vuotiaat

3. Henkilöt, joilla on vakavalle covid-19-taudille altistavia sairauksia

4. Muut henkilöt

THL täsmentää väestöryhmien tarkempaa jaottelua riskitekijöiden perusteella. Lasten rokottaminen tulee ajankohtaiseksi vasta kohderyhmän tutkimusten valmistuttua.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio