Ehdota vuoden 2020 kulttuuritekoa

Julkaistu 28.12.2020 15.07

Tampereen kaupunki myöntää vuosittain Vuoden kulttuuriteko -palkinnon. Palkinnon avulla halutaan kiittää tahoa, joka on rikastuttanut tamperelaista kulttuurielämää. Kuka tahansa voi ehdottaa mielestään palkitsemisen arvoista kulttuuritekoa. Ehdotuksia voi jättää 10.1.2021 saakka sähköisellä lomakkeella. Linkki lomakkeeseen löytyy Vuoden kulttuuriteko -palkinto -verkkosivulta.

Kulttuuriteko voi olla muun muassa tuote, palvelu, taideteos, tapahtuma, esitys, organisaatio, yhdistys, henkilö tai jotain aivan muuta! Kriteerinä on, että Vuoden kulttuuriteko on olemassaolollaan tai toiminnallaan kehittänyt, rikastuttanut tai monipuolistanut Tampereen kulttuurielämää poikkeusvuoden aikana. Sivistys- ja kulttuurilautakunta tekee päätöksen vuoden 2020 kulttuuriteosta tammikuun kokouksessa.

2019 kulttuuritekona palkittiin Kulttuuritoimitus, joka on kulttuurijournalismiin erikoistunut, vapaaehtoisvoimin toimiva verkkojulkaisu ja yhteisö. Vuosina 2007–2018 palkintoja on myönnetty seuraaville: Kulttuuriosuuskunta TRELMU, Tampere Chamber Music -festivaali, Päivä Tampereella 1918 -produktion työryhmä: Vihan päivät 1918 -draama, Tuliteatteri Flamma: Narrien uni -esitys, ohjaaja Marika Vapaavuori: Euroopan Nuorten Olympiafestivaalin avajais- ja päätösohjelma, Maailmantango-festivaali, Teatteri Siperia ja toimittaja Matti Wacklin, Kehitysvammaisteatteri La Strada, Hukkatila ry:n Kesäsiirtola -toiminta, Annikin runofestivaali, Maria Mattila ja Keltainen talo, SirkusRakkausPumPum ry sekä Pertti Ketonen ja Grafiikanpaja Himmelblau: Finlayson Art Area -kuvataidetapahtuma.