Lapsiperheiden sosiaalityö ottaa käyttöön sähköisen ajanvarauksen

Julkaistu 17.12.2020 11.03

Lapsiperheiden sosiaalityössä on otettu käyttöön sähköinen ajanvaraus. Uudistuksen myötä asiakas saa halutessaan sosiaalityötä koskeviin ajanvarauksiin liittyviä tekstiviestejä. Vuoden 2021 alusta lähtien asiakas voi myös varata itse ajan palveluohjaajan tapaamiseen.

Palveluohjain-sivuston näkymä tietokoneen näytöllä.

Järjestelmä lähettää tietyt tekstiviestit automaattisesti, mikäli asiakas on antanut niihin luvan. Asiakas saa ajanvarauspalvelusta esimerkiksi viestin ajanvarauksesta, muistutusviestin ajanvarauksesta tai viestin perutusta ajasta.

Vielä tällä hetkellä luvan antaminen viestien lähettämiseen on mahdollista tehdä vain työntekijän välittämänä, mutta käyttöönoton edetessä asiakas voi pian itse antaa palvelussa luvan tekstiviestien lähettämiseen.

Jos tapaaminen koskee useaa perheenjäsentä, jokainen voi haluttaessa saada oman tekstiviestin. Lapsen täytyy olla vähintään 12-vuotias, jotta hänelle voidaan lähettää oma viesti.

Palveluun (tampere.palveluohjain.fi) kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Palvelussa näkyvät myös työntekijän asiakkaalle tekemät ajanvaraukset. Alle 16-vuotiaan lapsen huoltaja näkee omilla tunnuksillaan tietyin ehdoin myös lapsensa varaukset.

Asiakas voi varata itse ajan palveluohjaajan tapaamiseen

Asiakas voi varata itse ajan lapsiperheiden sosiaalityön palveluohjaajalle. Palveluohjaajan sähköinen ajanvarausmahdollisuus tulee asiakkaiden käyttöön 1.1.2021.

Asiakas voi varata palveluohjaajan tapaamiseen 60 minuutin ajan. Palvelussa on tarjolla aikoja viidelle eri palveluohjaajalle eri puolilla kaupunkia toimivissa toimipisteissä. Asiakas voi valita asuinalueensa mukaan, kenen palveluohjaajan luokse hän varaa ajan.

Palvelussa voi tarvittaessa myös siirtää palveluohjaajalle varattua aikaa tai perua sen. Itse varattua tapaamisaikaa voi siirtää tai sen voi perua viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.

Palveluohjaajalle kannattaa varata aika, jos asiakas toivoo matalan kynnyksen ohjausta tai neuvontaa. Palveluohjaajat neuvovat ja ovat tukena arjen kysymyksissä: esimerkiksi jos asiakkaalla on huoli omasta tai perheen tilanteesta, hän ei tiedä mitä pitäisi tehdä tai tarvitsee opastusta ja ohjeistusta asioiden hoitamiseen.

Sosiaalityöntekijä
Päivi Kantell