Aistihuone tarjoaa elämyksiä Tuomikallion kehitysvammaisten päivätoimintakeskuksessa

Julkaistu 10.12.2020 8.30

Tampereella Tuomikallion kehitysvammaisten päivätoimintakeskuksessa on kokeiltu keväästä saakka multisensorista aistihuonetta. Aistihuoneen virtuaalimatkat ja elämysmaalaus tarjoavat asiakkaille uudenlaisia virikkeitä sekä mahdollisuuden rentoutua ja rauhoittua.

Aistihuoneen ydin on interaktiivinen aistiseinä. Aistiseinälle heijastettujen videoiden avulla asiakkaat voivat tehdä virtuaalimatkoja erilaisiin kotimaan luontokohteisiin. Todentuntua lisäävät maisemaan sopivat äänet, jotka ovat nauhoitettu kuvauspaikassa. Valittavana 16 erilaista maisemaa kesäöistä lumisiin Lapin tuntureihin. Maisemasta toiseen voi siirtyä kosketusseinää käyttämällä.

Aistiseinälle voi myös luoda omia digitaalisia taideteoksia sekä aivopähkinäosion avulla voi myös harjoittaa muistia.

Kaksi naista piirtää aistiseinälle jääpuikkoja.
Digitaaliset taideteokset syntyvät aistiseinälle kuin taikasauvaa heiluttamalla: käden liikkeillä voi luoda jääkiteitä tai esimerkiksi pölyhuiskalla ohjata virtuaalisia revontulia.

Tuomikalliossa on huomattu, että aistihuoneessa pystyvät rentoutumaan sellaisetkin asiakkaat, jotka eivät muuten pysty rauhoittumaan. Aistihuonetta on käytetty säännöllisesti pienryhmissä.

– Aistihuone on meillä supersuosittu. Useamman käyttökerran jälkeen asiakkaat ovat jo oppineet tuntemaan huoneen sisällön ja heille on muodostunut selkeitä suosikkeja. Osa on myös oppinut löytämään itse polun haluamaansa toimintoon, kertoo johtava ohjaaja Minna Vesslin Tuomikalliosta.

Aistihuonekokeilu toteutetaan osana Co-created Health and Wellbeing (CoHeWe) -hanketta, joka saa 6Aika Strategian kautta EAKR-rahoitusta. Digitaalisesta teknologiasta hankkeessa on vastannut vuorovaikutteisia digitaalisia installaatioita tiloihin tekevä OiOi Collective Oy.

Tuomikallion kokeilu päättyy joulukuun puolessavälissä. CoHeWe-hankkeessa aistihuonetta on aiemmin kokeiltu hyvin tuloksin Helsingin Kustaankartanon seniorikeskuksessa. Helsingin ja Tampereen hyvin kokemusten myötä myös Oulussa on aloitettu vastaavanlainen aistihuonekokeilu.

Kehitysvammaisten avopalvelut / Toimintakeskus Tuomikallio
Johtava ohjaaja
Minna Vesslin

CoHeWe-hanke (Co-Created Health and Wellbeing)