Pirkanmaalle etsitään uusia henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajia

Julkaistu 7.12.2020 13.11

Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö etsii Pirkanmaalle uusia palveluntuottajia, jotka toimisivat henkilökohtaisena avustajana palvelusetelimallilla. Palveluntuottajaksi voi ilmoittautua yhteen tai useampaan kuntaan.

Nainen valkoisen kepin kanssa Frenckellin edessä.

Henkilökohtainen avustaja auttaa vammaista tai pitkäaikaissairasta henkilöä niissä asioissa, joita hän itse tekisi, jos vamma tai sairaus ei häntä rajoittaisi. Avustaminen tapahtuu niin asiakkaan kotona kuin kodin ulkopuolella töissä, opiskelussa, harrastuksissa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa. Henkilökohtaisen avustajan työ on haastavaa, mutta siinä saa olla aidosti avuksi ja tutustua ihmisiin.

Pirkanmaalla on noin 2 000 asiakasta, jotka saavat henkilökohtaista apua. Nykyisten lisäksi tarvitaan uusia palveluntuottajia, sillä vuoden 2021 alussa kaikki Pirkanmaan kunnat ottavat käyttöön yhteisen vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun palvelusetelin. Aiemmin palveluseteli on ollut käytössä vain osassa Pirkanmaan kunnista. Palveluseteli on yksi kolmesta henkilökohtaisen avun järjestämistavasta, muita tapoja ovat työnantajamalli ja ostopalvelu.

Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö neuvoo ja ohjaa kaikkia pirkanmaalaisia palveluseteliasiakkaita. Yksikkö hoitaa myös palvelusetelin käytännön järjestelyt, laskutuksen ja tuntiseurannan. Kotikunnan vammaispalveluissa puolestaan arvioidaan asiakkaan palvelutarve ja tehdään päätös henkilökohtaisesta avusta ja sen toteuttamistavasta.

Palveluntuottajan tulee ilmoittautua kunnan kotihoidon tukipalvelutuottajarekisteriin ja sen jälkeen Palveluseteli- ostopalvelujärjestelmään (PSOP) palveluntuottajaksi. Henkilökohtaisen avun yksikön isäntäkuntana toimiva Tampereen kaupunki hyväksyy palveluntuottajat. Asiakas valitsee näistä itselleen sopivimman palveluntuottajan, jolta hän tilaa henkilökohtaisen avun palvelun.

Henkilökohtaista apua palvelusetelillä tuottaville tai siitä kiinnostuneille yrityksille järjestetään koulutus torstaina 17.12.2020 kello 12–15.30 Teamsilla. Koulutuksen voi ilmoittautua 15.12.2020 kello 12 saakka: Ulkoinen linkkiilmoittautumislomake koulutukseen

Lisätietoja saa oman kunnan vammaispalvelutoimistosta tai henkilökohtaisen avun yksiköstä: avustaja(at)tampere.fi ja puhelin 041 730 2108 sekä verkkosivuilta osoitteesta www.tampere.fi/hop.

***
Tiedotetta muokattu 10.12.2020: Tarkennettu otsikkoon, että etsitään henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajia.

Johtava sosiaalityöntekijä
Milja Koljonen