Pyynikille tulossa virallisesti Termopyleen kenttä ja sola - useita nimistöasioita valmisteltu nähtäville

Julkaistu 3.12.2020 13.16

Kadunnimitoimikunta on tehnyt useita, kaavoituksesta erillään tehtäviä nimeämisasioita koskevia päätöksiä. Muun muassa Tampereen Pyynikin luonnonsuojelualueelle on tulossa Termopyleen sola, Termopyleen kenttä ja Hopanrinne niiden historiallisten nimien mukaan. Pyynikin kirkkopuiston osa nimetään Wivi Lönnin puistoksi.

Valmistellut nimistöasiat ovat nähtävillä mahdollista palautetta varten ensi sijassa kaupungin verkkosivuilla 16.12.2020 saakka, ja niistä voi antaa palautetta kaupungin kirjaamoon nähtävillä olon aikana. Palautteen ja sen käsittelyn jälkeen nimistöasiat tulevat vielä yhdyskuntalautakunnan päätettäväksi. Useimmiten nimeämisestä päätetään asemakaavapäätösten yhteydessä.

Kadunnimitoimikunnalle on välitetty kuntalaisen tekemä aloite Pyynikillä olevan kentän nimeämisestä uudelleen Termopyleen kentäksi. Kadunnimitoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 4.6.2020 ja päätti nimetä samalla muitakin Pyynikin alueita niiden historiallisilla nimillä.

Termopyleen kenttänä tunnettu alue nimettiin virallisesti sen historiallisella nimellä. Nimi pohjautuu lähistöllä olevaan alueeseen, joka on kulkenut ainakin 1880-luvulta lähtien nimellä Termopyleen sola. Nimitys viittaa Kreikassa sijaitsevaan Thermopylain solaan, jossa käytiin Kreikan ja Persian välillä kuuluisa Thermopylain taistelu vuonna 480 eKr. Pyynikille nimitys on tullut maastonmuodon vuoksi, vaikka kreikkalaisen maastonmuodon mittasuhteet ovatkin aivan toisenlaiset. Samalla kalliorotkolle annettiin virallisesti nimi Termopyleen sola. Vanhan Tahmelan Hopan hyppyrimäen alastulorinne ja hyppyrimäen paikka nimettiin nimellä Hopanrinne.

Wiwi Lönnin puisto keskustaan

Arkkitehti Wivi Lönnin mukaan on päätetty nimetä osa Pyynikin kirkkopuistoa Hallituskadun varrella. Toimikunta päätti nimetä alueen nimellä Wivi Lönnin puisto. Paikka on perusteltu siksi, että alueen vieressä on yksi Wivi Lönnin merkittävistä suunnitelmista, Aleksanterin koulu vuodelta 1903. Alue rajataan siten, että paikalla sijaitseva leikkipaikka ei kuulu puistoon. Kadunnimitoimikunta on tehnyt asiasta päätöksen kokouksessaan 13.2.2020.

Päätös tehtiin LC Tampereen aloitteesta nimetä katu, puisto tai aukio nimeämisestä Wivi Lönnin mukaan. Aloitteen perustelussa todettiin muun muassa, että Wivi Lönn on pioneerina raivannut tietä naisarkkitehtien esiintulolle arkkitehtuurin maailmaan ja suunnittelemillaan rakennuksilla jättänyt lähtemättömän jäljen Tampereen historiaan ja kaupunkikuvaan.

Keskustan alueelle on tulossa myös toinen uusi nimi pääkirjasto Metson kaakkoiskulmaan. Opettaja Rosa Emilia Clay sai vuonna 1899 Suomen kansalaisuuden, ja oli ensimmäinen Suomen kansalaisuuden saanut afrikkalaistaustainen sekä ensimmäinen afrikkalaistaustainen tamperelainen. Rosa Emilia Clay vietti Suomessa elämästään kaikkiaan 15 vuotta, joista vuodet 1901-1903 opettajana Tampereella.

Toimikunta päätti 27.8.2020 nimetä alueen Rosa Clayn työpaikan Cederin koulun välittömästä läheisyydestä, Puutarhakadun ja Mustanlahdenkadun risteyksestä. Nimeksi päätettiin Rosa Emilia Clayn aukio. Toimikunta totesi myös, että alueelle olisi paikallaan saada esimerkiksi Rosa Claysta kertova kyltti. Nimeämisen käynnisti valtuustoaloite.

Adolf Aarno teki Härmälän edustalla Pyhäjärven jäällä ensimmäisen suomalaisen tekemän moottorilentoyrityksen 20.4.1911. Vaikka Aarno ei päässytkään lentokoneellaan lentoon, yritystä pidetään Suomen moottorilentotoiminnan alkuna ja merkitykseltään historiallisena. Kadunnimitoimikunta päätti 8.10.2020, että Härmälänrannan satama-alue nimetään nimellä Adolf Aarnon valkama. Aloitteen nimeämisasiasta teki Härmälän asukasyhdistys.

Epilänharjulle niin sanotun Epilän kylpylän ympärille on tulossa sen rakennuttajan nimen mukaan Sixtus Syrjäsen puutarha. Kadunnimitoimikunta päätti 2.4.2020 alueen nimeämisestä tamperelaisen teollisuusmiehen mukaan. Alueen rajauksesta päätettiin, että rajaukseen otetaan mukaan vain Syrjäsen aikanaan omistamia maita.

Toimikunta totesi päätöksessään, että Syrjäsen huomioiminen paikannimessä on ajankohtaista juuri nyt, korona-epidemian koetellessa Suomen taloutta. Sixtus Syrjänen järjesti 1920 - 30 -lukujen lamassa kylpylän rakentamisessa työtä oman tehtaansa työntekijöille, joita olisi saattanut joutua muutoin irtisanomaan tai lomauttamaan. - Tällaista suoraselkäistä toimintaa ja kauaskatseisuutta tarvitaan nykyisinäkin vaikeina aikoina, toteaa kadunnimitoimikunnan puheenjohtaja Jarno Lahtinen.

(Paikalla tänään 3.12. ja maanantaista 7.12. alkaen) Kadunnimitoimikunnan valmistelija ja sihteeri
Kaavoitusarkkitehti
Dani Kulonpää