Kirjastoissa rajoitetut palvelut 2.–21.12.

Julkaistu 1.12.2020 12.51

Tampereen kaupunginkirjastossa otetaan käyttöön alueellisen koronaohjausryhmän antamat suositukset tiukemmista rajoituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Seuraavat käytännöt ovat voimassa 2.–21.12.2020.

Asiakas lainaamassa automaatilla pääkirjasto Metsossa.

Yleiset käytännöt

Kirjastot ovat avoinna rajoitetuin palveluin. Varausten nouto, palautus, lainaus rajatusta kokoelmasta (useimmissa kirjastoissa lainausalueelle tuotu pieni valikoima esimerkiksi uutuuksia) sekä asiakaskoneiden, tulostimien ja kopiokoneiden lyhytaikainen käyttö on mahdollista.

Kokoelma- ja oleskelutilat on suljettu. Asiointi tapahtuu omatoimisesti automaateilla.

Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia, jos sen käyttöön ei ole terveydellistä estettä. Kaikkien tulee huolehtia kahden metrin turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tulla kirjastoon vain terveenä.

Asiakaskoneet

Kirjastoissa on asiakaskoneita välttämättömään, lyhytaikaiseen (15 min) käyttöön. Koneen voi varata käyttöönsä asiakaskoneiden ajanvarausjärjestelmästä. Jos koneita on vapaana, niitä voi käyttää pikaisesti myös ilman ajanvarausta.

Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ajanvarausohjelma

Aukioloajat

Kirjastoissa on pääsääntöisesti voimassa normaalit aukioloajat omatoimiaukioloaikoja lukuun ottamatta. Nekalan kirjasto on 2.–21.12. avoinna ma, ke ja pe 14–18 ja Terälahden kirjasto ti 11–17 ja to 9–14. Koukkuniemen kirjasto on yhä suljettu.

Omatoimiaukiolot eivät ole käytössä, jotta henkilökunta voi valvoa tilan turvallista käyttöä.

Kirjastojen aukioloajat

Digituki

Kirjastojen tietotorit opastavat poikkeusaikana puhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttöön liittyvissä pulmissa puhelimitse, sähköpostitse tai etäyhteydellä. Asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä ensin puhelimitse: Sampolan tietotori p. 040 800 7816, Hervannan tietotori p. 040 800 7805, Lielahden tietotori p. 040 553 4043

Eräpäivät

2. –21.12.2020 erääntyvien lainojen eräpäivät tullaan siirtämään joulukuun alussa tammikuulle. Omien lainojen eräpäivät voi tarkistaa PIKI-verkkokirjastossa.

Kaukopalvelu

Kaukopalvelu toimii normaalisti. Tilattuja kirjoja voi noutaa ja palauttaa sekä tilauksia tehdä.

Kirjastoautot

Kirjastoautoihin otetaan sisälle vain yksi asiakas tai perhe (enintään 3 henkilöä). Nopea asiointi sallittu ja kasvomaskin käyttöä edellytetään. Koulu- ja päiväkotipysäkkien tilalle tarjotaan mahdollisuutta ennalta lainattuihin kirjapaketteihin.

Kotipalvelut

Kirjaston kotipalveluasiakkaita palvellaan normaalisti. Kirjakassit toimitetaan ja noudetaan asiakkaan kotiovelta ilman lähikontaktia.

Palautukset

Lainoja voi palauttaa normaalisti kirjastojen palautusautomaateilla tai jättää ne palautusluukkuihin, jotka pidetään jatkuvasti avoinna. Lielahden kirjaston palautusluukku on avoinna ainoastaan Lielahtikeskuksen aukioloaikoina.

Tilat ja tapahtumat

Kirjastojen kaikki tapahtumat, tilavaraukset, kurssit ja paikan päällä kirjastoissa pidettävät opastukset on peruttu 2.–21.12.2020.

Myös kirjastojen lehtisalit, lukutilat, musiikki- ja pelihuoneet, makerspace Tekomo sekä muut oleskelutilat ovat pois käytöstä.

Varaukset

Sekä lainassa olevaa että kirjaston hyllyssä olevaa aineistoa voi varata PIKI-verkkokirjastossa tai puhelimitse. Tampereen kaupunginkirjaston omasta aineistosta ei peritä varausmaksuja. Asiakas valitsee varausta tehdessään, mistä kirjastosta haluaa aineiston noutaa. Varauksen voi tulla noutamaan kirjastosta, kun siitä on tullut noutoilmoitus. Varaukset noudetaan varaushyllystä ja lainataan automaatilla.

Verkkokirjasto palvelee

PIKI-verkkokirjasto on aina avoinna. Verkkokirjastossa voi uusia lainat, tehdä varauksia tai maksaa kirjastomaksut. PIKI-chat tarjoaa henkilökohtaista opastusta. Tutustu myös e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin PIKI-verkkokirjastossa.

Lisätiedot asiakkaille:

Pääkirjasto Metson lainauspalvelut