Terveysasemien yhteydenottolomaketta käytetty jo yli 40 000 kertaa

Julkaistu 27.11.2020 9.55

Tiesitkö, että voit ottaa yhteyttä omalle terveysasemallesi verkossa yhteydenottolomakkeella? Tamperelaiset ja orivesiläiset ovat käyttäneet osoitteesta www.tampere.fi/terveysasemat löytyvää lomaketta jo yli 40 000 kertaa.

Lielahden terveysaseman henkilökuntaa tietokoneen ääressä.

Yhteydenottolomake on oiva työkalu kiireettömien asioiden hoidossa.

– Lomakkeella asiakas saa omin sanoin kuvata asiansa ja lähettää sen ratkaistavaksi omalle terveysasemalleen. Terveysasemalla asia ohjataan suoraan soveltuvimmalle ammattilaiselle, mikä parantaa hoidon sujuvuutta. Yhteydenottolomaketta on käytetty paljon esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinongelmissa, lääkitykseen liittyvissä kysymyksissä ja pohdittaessa vaikkapa pitkäaikaissairauden kontrollin tarvetta, kertoo hoitotyön päällikkö Birgit Aikio.

Lomakkeella asiakas kertoo, millaisessa asiassa hän tarvitsee apua ja lähettää lomakkeen verkossa terveysasemalleen. Terveysasemalta otetaan häneen yhteyttä mahdollisimman pian, viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa. Asiakas välttyy puhelimessa jonottamiselta ja terveysasemalla hänen asiansa ottaa hoitaakseen alusta alkaen siihen parhaiten soveltuva ammattilainen.

Yhteydenottolomake otettiin käyttöön elokuussa 2017 Tipotien ja Linnaimaan terveysasemilla. Joulukuusta 2019 alkaen sen kautta on voinut ottaa yhteyttä kaikille Tampereen kaupungin terveysasemille sekä Oriveden terveyskeskukseen.

Web-viestit helpottavat pitkäaikaissairauksien hoitoa

Pitkäaikaista, usein toistuvaa hoitoa tarvitsevat asiakkaat voivat olla myös suoraan yhteydessä hoitavaan ammattilaiseen sähköisten terveyspalvelujen viestipalvelun avulla. Tietoturvallisilla web-viesteillä terveydenhuollon ammattilainen voi lähettää asiakkaalle esimerkiksi jatkohoito-ohjeita tai asiakas kysyä hoitoon liittyviä asioita. Viestipalvelumahdollisuudesta kannattaa kysyä lisää terveysasemalta.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio