Kulkureitti- ja ajokaistamuutoksia Rantatiellä, Paasikivenkadulla ja Sepänkadulla

Julkaistu 25.11.2020 16.09

Raitiotietöihin liittyviä liikennejärjestelyjä viimeistellään Rantatiellä, Paasikivenkadulla ja Sepänkadulla. Järjestelyistä aiheutuu muutoksia jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteihin 24.11. alkaen. Muutokset ovat pitkäaikaisia.

Havainnekartta Paasikivenkadun liikennejärjestelyistä Onkiniemessä

Jalankulku ja pyöräily Paasikivenkadun varrelta Onkiniemenkadulle ja Haarlankadulle

Uusien järjestelyjen myötä Rantatieltä Paasikivenkadulle johtava jalankulku- ja pyöräilyreitti Paasikivenkadun eteläpuolella suljetaan. Samoin Rantatien sillalta porrasyhteys Paasikivenkadulle katkaistaan. Paasikivenkadun yli on tehty ja otettu käyttöön tiistaina 24.11. uusi valo-ohjattu suojatie Haarlan tehdasrakennuksen kohdalla, josta kiertoreitti ohjataan Haarlankatua ja Onkinimenkatua pitkin edelleen Näsijärvenkadulle ja keskustan suuntaan. Uuden kiertoreitin myötä Paasikivenkadun eteläreunan jalankulku- ja pyöräilyreitti suljetaan Sepänkadulle saakka.

Sepänkadulla jalankulku ja pyöräily sillan länsipuolelta suljetaan ja ohjataan kadun toiselle puolelle. Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymässä on nyt käytössä kiertoliittymä autoliikenteen sujuvoittamiseksi.

Jalankulku ja pyöräily opastetaan maastossa erillisen opastussuunnitelman mukaan keltamustilla jalankulun ja pyöräilyn viitoilla.

Bussipysäkkimuutoksia Santalahdessa ja Rantatiellä

Jalankulkureittien muutosten vuoksi bussipysäkille Santalahti 1003 keskustan suuntaan on pääsy jatkossa Tiporaitin kautta tai Haarlankadun kiertotietä.

Myös Rantatiellä tehdään viikolla 48 bussiliikenteen järjestelyjä. Linjojen 3, 21, 71, 72, 80 ja 85 keskustan suuntainen pysäkki Rantatie 1007 suljetaan työmaan vuoksi 25.11. - 4.12.2020. Lähin korvaava pysäkki on Venesatama 1009 noin 6 minuutin kävelymatkan päässä kohti Lielahtea.

Lännen suuntaisten linjojen bussipysäkki Santalahti 1002 on siirretty Paasikivenkadun sillalle ns. ajoratapysäkiksi. Paasikivenkadulta Paasikiventielle johtava ramppi muutetaan tämän viikon aikana, arviolta keskiviikkona, yksikaistaiseksi siten, että nykyinen oikeanpuoleinen kaista suljetaan. Autoilijoiden on syytä noudattaa tarkkaavaisuutta pysäkiltä lähtevän bussin osalta sen liittyessä vasemmanpuoleiselle kaistalle. Autoliikenteellä on väistämisvelvollisuus pysäkiltä poistuvaan bussiin nähden.

Palautteet:
Tampereen palvelupiste