Onni Westlund valittiin Vuoden aikuiseksi

Julkaistu 20.11.2020 14.14

Lapsen oikeuksien päivänä 20.11. Tampereen kaupunki palkitsi lasten ja nuorten eteen tehdystä työstä. Vuoden aikuinen -palkinnolla palkittiin tamperelainen Onni Westlund, joka nuoresta iästään huolimatta on tehnyt jo usean vuoden ajan pitkäjänteisesti vaikuttavaa työtä lastensuojelun asiakkaana olevien ja olleiden lasten ja nuorten osallisuuden eteen. Westlund on lastensuojelun asiantuntijana yksi alan tukipylväistä Suomessa. Hän on myös edistänyt kokemusasiantuntijoiden toimintaa lastensuojelussa Tampereella.

Palkitut Raatihuoneella.

Westlund on itse ollut lastensuojelun sijaishuollon asiakas lähes koko lapsuusikänsä ja haluaa nyt olla työssään avuksi muille samanlaisen taustan omaaville nuorille. Hän toimii asiantuntijana lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuu ry:ssä, jossa hän kehittää lastensuojelun sijaishuollon piirissä asuville ja asuneille nuorille vertais- ja kokemusasiantuntijatoimintaa yhdessä nuorten kanssa. Westlund vetää vertais- ja kokemusasiantuntijatoimintaa sekä livenä että verkossa.

Westlund toimii nuorten äänitorvena ja tuo julkisuudessa ja sosiaalisen median kanavilla esiin lastensuojelun sijaishuollossa varttuvien lasten ja nuorten kokemuksia ja näkemyksiä. Hän julkaisee yhdessä kollegansa kanssa YouTube-kanavaa UP2US-meistä kiinni, jossa he kertovat omista kokemuksistaan lastensuojelun asiakkaina.

- Onni tekee työtään vahvalla etiikalla ja lapsen etu johtotähtenä. Hän on näyttänyt omalla esimerkillään, että sukupolvien ketjun voi katkaista ja ryhtyä turvalliseksi aikuiseksi uusille nuorille ikäluokille, vaikka oma lapsuus ei olisikaan ollut niin turvallinen. Onni on aktiivisesti ja rohkeasti etsinyt uusia toimintamalleja, mutta samalla pysynyt jalat maassa kiinni toiminnassaan nuorten ja lasten parissa. Maailma olisi miljoona kertaa parempi paikka, jos meillä olisi Onnin kaltaisia ihmisiä enemmän, perustellaan yhdessä ehdotuksessa Onni Westlundin valintaa Vuoden aikuiseksi.

Vuoden Aikuinen -palkinto on myönnetty vuodesta 2007 lähtien henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle, joka on tehnyt merkittävää työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi. Tänä vuonna tamperelaisilta toivottiin ehdotuksia palkittavista, jotka ovat tehneet työtä haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten osallisuuden edistämiseksi.

Hyvä Haltija -kunniamaininta annettiin Timo Kääriälle, joka on tehnyt arvokasta työtä sijoitettujen lasten ja nuorten auttamiseksi Tampereella 30 vuoden ajan. Tällä hetkellä Kääriä työskentelee Kissanmaan perhetukikeskuksessa kiireellisesti sijoitettujen alle 12-vuotiaiden lasten osastolla. Työssään hän haluaa varmistaa, että haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret saavat elämäänsä korjaavia kokemuksia turvallisessa ilmapiirissä, esimerkiksi yhteisiä reissuja uimahalliin, metsälaavulle, jääkiekkopeleihin tai elokuviin. Hyvä Haltija -kunniamaininta osoitetaan Tampereen kaupungin työntekijälle tai toiminnalle, joka tekee merkittävää työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Lampun henki –palkinto myönnettiin Lastenkulttuuriyhdistys Sirkusrakkauspumpumille. Sirkusrakkauspumpum on pitkään työskennellyt lapsilähtöisen, saavutettavan ja inklusiivisen lastenkulttuuritoiminnan kehittämiseksi ja tuottamiseksi. Koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa Sirkusrakkauspumpum on tehnyt erityisen hienoa työtä etätapahtumien ja striimausten tuottajana.

- He ovat toimineet aktiivisesti turvallisen ja luvallisen katutaiteen, erityisesti graffitimaalauksen edistäjänä. Heillä on ollut myös erilaisia yhteistyöhankkeita, joissa on kuvitettu sähkökaappeja ja tuotu katutaidetta alikulkutunneleihin. Tänä vuonna he ovat koronatilanteen takia siirtäneet onnistuneesti monia tapahtumiaan etätapahtumiksi, jotta osallistuminen olisi poikkeustilanteesta huolimatta mahdollista. Näin he ovat tuoneet iloa ja jatkuvuutta lasten ja perheiden arkeen, sekä omalta osaltaan lisänneet lapsiperheiden hyvinvointia, palkinnon perusteluissa todetaan.

Lampun henki -palkinnon myöntävät yhdessä Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan Lastenkulttuurikeskus osoituksena lastenkulttuurin hyväksi tehdystä työstä.

Palkittavista on päätetty sivistys- ja kulttuurilautakunnan kokouksessa 29.10.2020. Kaikki palkinnot luovutettiin Tampereen Raatihuoneella perjantaina 20.11. Lapsen oikeuksien päivänä, jota juhlitaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa vakiintuneena liputuspäivänä. Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 16.–22.11.2020. Viikon tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa.

Lapsiasiamies
Tiia Heinäsuo