Keinujen talvikäyttöä kokeillaan tänä talvena

Julkaistu 19.11.2020 10.12

Tampereella leikkipaikkojen keinuja ei viedäkään varastoon talvikautena 2020–2021, vaan ne jäävät keinutelineisiin ja käyttöön. Leikkipaikkojen käyttäjiltä toivotaan valveutuneisuutta ja varovaisuutta, sillä leikkipaikkojen olosuhteet voivat poiketa paljonkin kesäkauden tilanteesta.

Lapset keinuvat Pesäkeinussa Sorsapuistossa

Leikkipaikoilla ei ole talvikunnossapitoa. Ainoastaan talvikunnossapidon piiriin kuuluvat kulkuväylät aurataan ja hiekoitetaan leikkialueen viereen asti. Kaikille leikkipaikoille ei ole talvikunnossapidettävää väylää. Kokeilun takia leikkipaikkojen turvallisuustarkastuksia tehdään enemmän talvikaudellakin.

Leikkipaikoille asetetut turvallisuusnormit eivät välttämättä täyty talviolosuhteiden vuoksi. Leikkivälineet ja niiden turva-alustat voivat olla jäisiä, liukkaita ja lumisia. Keinun turva-alusta ei jousta pakkasilla, ja keinulaudan ja maanpinnan väli saattaa olla liian pieni tamppaantuneen lumen takia. Tällöin lapsi voi jäädä puristuksiin keinuistuimen ja maan väliseen ahtaaseen tilaan erityisesti pesäkeinussa, jossa voi samaan aikaan olla useampi lapsi.

Keinujen talvikäyttökokeilulla haetaan kokemuksia ja palautetta keinujen talvikäytöstä. Keinujen talvikäytön jatkosta päätetään kokemusten ja saadun palautteen perusteella.

Tampereella on tällä hetkellä 219 leikkipaikkaa puistoissa. Useimmilla leikkipaikoilla on keinut tai useampiakin keinuja. Keinujen talvikäyttöä kokeillaan kaikilla puistoleikkipaikoilla. Päiväkoti- ja koulupihoilta keinut poistetaan talveksi.

Keinuja lukuun ottamatta leikkipaikan muut välineet ovat yleensä paikallaan leikkipuistossa talvikautenakin. Useimmissa puistoissa pelikentät jäädytetään talvisin, ja joihinkin puistoihin tehdään talvisin jäämäkiä säiden salliessa.

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualue
Viherasiantuntija