Niemenrantaan uusi pienvenesatama- työ alkaa suojaverhon asennuksella ja aallonmurtajan rakentamisella

Julkaistu 10.11.2020 11.27

Niemenrantaan rakennetaan uusi pienvenesatama Halkoniemen sataman edustalle. Rakentaminen aloitetaan marraskuun puolivälissä suojaverhon asentamisella Näsijärveen Niemenrannan ja Halkoniemen sataman välille.

Niemenrannan sataman täyttötyö kartalla

Suojaverhon asennus liittyy sataman rantatäytön ja aallonmurtajapenkereen rakentamiseen. Suojaverholla estetään rakentamisesta aiheutuva veden samentuminen työalueen ulkopuolella. Suojaverhon ompelu, kellukkeiden asennus ja muu valmistelu tehdään maa-alueella. Varsinainen suojaverhon ja betoniankkureiden asennus toteutetaan lautalta sekä kaivinkone- että sukellustyönä.

Vesiliikenneyhteys Halkoniemen satamaan katkeaa ensi kevääseen saakka

Suojaverhon asennus valmistuu marraskuun aikana, jolloin vesiliikenneyhteys Halkoniemen satamaan kokonaan katkeaa. Valmis suojaverho merkitään poijuilla ja varoitusmerkeillä. Suojaverhon asennuksen aikana on veneilijöiden noudatettava erityistä varovaisuutta työalueella liikkuessaan. Suojaverho poistetaan ennen veneilykauden alkua viimeistään 1.5.2021 mennessä. Suojaverhourakan pääurakoitsijana toimii Pimara Oy.

Suojaverhon asentamisen jälkeen aloitetaan rantatäytön ja aallonmurtajapenkereen rakentaminen sekä ruoppaustyöt. Rantatäytön ja aallonmurtajapenkereen louhe ajetaan Sulkavuoren keskuspuhdistamohankkeelta. Vesirakennustöitä tehdään arkisin klo 7.00 ja 22.00 välisenä aikana. Vesirakentamisen osalta pääurakoitsijana toimii Tampereen Infra Oy.

Venesatamaan tulee noin 150 laituripaikkaa pienveneille ja telaranta soutuveneille. Laituripaikat ja telaranta rakennetaan arviolta vuosina 2023-2024.

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualue:
Rakennuttajainsinööri
Pasi Ruohomäki

Tamrap Oy / Valvontakonsultti:
Mikko Östring

Pimara Oy / Suojaverhourakka:
Vesa-Matti Mäkinen

Pimara Oy / Suojaverhourakka:
Vastaava työnjohtaja
Jouni Rajala

Vesirakennusurakka / Tampereen Infra Oy:
Työpäällikkö