Tammelakeskuksen terveysaseman yhteydenottotavat muuttuvat 16.11.2020

Julkaistu 9.11.2020 11.44

Tampereella Tammelakeskuksen terveysasemalla siirrytään 16.11.2020 uuteen toimintamalliin, jossa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaa terveysaseman oma moniammatillinen tiimi. Samalla yhteydenottotavat muuttuvat.

Terveysaseman henkilökuntaa Tammelakeskuksen edessä.

Maanantaista 16. marraskuuta lähtien Tammelakeskuksen terveysaseman asiakkaat ottavat yhteyttä suoraan omalle terveysasemalleen terveyspalvelujen neuvonnan sijaan.

• Kiireettömissä asioissa helpoin tapa on lähettää verkossa yhteydenottolomake. Terveysasemalta otetaan yhteyttä asiakkaaseen mahdollisimman pian, viimeistään kolmen arkipäivän aikana. Lomake löytyy osoitteesta www.tampere.fi/terveysasemat .

• Terveysasemalle voi soittaa numeroon 03 5657 8850 tai käydä paikan päällä terveysaseman palvelupisteessä. Terveysasema on avoinna ma–to klo 8–16 sekä perjantaisin ja aattopäivinä klo 8–15. Jos epäilet koronavirustartuntaa tai sinulla on hengitystietulehduksen oireita, älä tule suoraan terveysasemalle, vaan soita ensin tai täytä oirearvio Omaolo.fi-palvelussa.

Terveysasemalla yhteydenottoja käsittelee moniammatillinen tiimi, johon kuuluu hoitajia, lääkäreitä, fysioterapeutteja ja mielenterveystyön ammattilaisia. Hoidon aloitus nopeutuu, kun asiakkaan asiaa selvittää alusta lähtien siihen parhaiten soveltuva ammattilainen.

Pitkäaikaista, usein toistuvaa hoitoa tarvitsevat asiakkaat voivat olla myös suoraan yhteydessä hoitavaan ammattilaiseen. Tämä edellyttää sähköisten palvelujen käyttämistä. Kysy lisää sinua hoitavalta ammattilaiselta.

Kun terveysasema on kiinni, apua saa terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 tai 03 5657 0023. Terveyspalvelujen neuvonta on auki joka päivä klo 7–22.

Kaikilla kaupungin terveysasemilla on käytössä myös Omaolo-verkkopalvelu, josta saa luotettavan arvion hoidon tarpeesta mihin vuorokauden aikaan tahansa. Sen kautta voi myös ottaa yhteyttä omalle terveysasemalle. Ulkoinen linkkiOmaolo on tullut tutuksi koronavirustartuntaa epäileville, mutta se on näppärä palvelu myös monien muiden oireiden kohdalla.

Uudella toimintamallilla halutaan sujuvoittaa asiakkaan hoitoa. Toimintamalli on jo käytössä neljällä kaupungin terveysasemalla. Mallin parhaimmiksi puoliksi on koettu tiivis yhteistyö eri ammattilaisten välillä ja konsultaatioapu, jolloin asiakas saa avun nopeasti ilman turhaa pompottelua paikasta toiseen.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen