Vauva- ja taaperoteatteri AEIOU täyttää 10 vuotta

Julkaistu 5.11.2020 13.23

Suomalais-slovenialainen vauva- ja taaperoteatteri AEIOU juhlistaa 10-vuotista taivaltaan Lastenkulttuurikeskus Rullan vieraana Monitoimitalo 13:ssa Tampereella lauantaina 14.11.2020 klo 16. Luvassa on Elämän kukka -esityksen ensi-ilta, lyhyt puhe ja mehukestit. Tilaisuus on maksuton.

Vauva- ja taaperoteatteri AEIOU

Vauva- ja taaperoteatteri AEIOU on Suomessa ja Sloveniassa yhtäläisesti ja yhtaikaisesti toimiva pikkulapsiin erikoistunut teatteriryhmä. AEIOU tekee värikästä ja osallistavaa teatteria – taidetta pilke silmäkulmassa. Ydinryhmään kuuluvat nukketeatteritaiteilija Katja Kähkönen ja slovenialaiset kuvanveistäjä-taideaineidenopettaja Mateja Ocepek ja nukketeatteritaiteilija Katja Povse. Kähkönen, Ocepek ja Povse perustivat AEIOU-teatteriryhmän Sloveniassa 2010. Toiminta laajeni Suomeen Kähkösen muutettua takaisin kotimaahansa loppuvuodesta 2012.

AEIOU on niin Suomessa kuin Sloveniassakin yksi harvoista ammattilaisten muodostamista esittävän taiteen ryhmistä, jotka ovat erikoistuneet tuottamaan teoksia pikkulapsille. Vauvoille ja taaperoille suunnatut esitykset ovat yleensä teattereiden yksittäisiä teoksia. Jatkuva toiminta, jota AEIOU tekee, on tärkeää alan kehityksen kannalta. AEIOU on palkittu Slovenian Nukketeatteripalkinnolla vuosina 2013 ja 2015 ja Slovenian kulttuuriministeriön Teatterilaatumerkillä 2017, 2018 ja 2019.

AEIOU-nimi syntyi leikistä, jota teatteriryhmän perustajajäsenet leikkivät vauvojensa kanssa: vokaaleja lausuttaessa kasvot vääntyvät vauvoja naurattaviin asentoihin. Teatterin filosofia sisältyykin AEIOU-nimeen: esitykset ovat vuorovaikutteisia komedioita. Ne edustavat osallistavaa, kehollista, kuvallista ja esineteatteria.

Esitykset syntyvät työryhmän jäsenten kokeilujen kautta valitun teeman raameissa. Aiheet ovat yleisinhimillisiä, mutta niitä lähestytään tuoreesta, usein absurdista näkökulmasta. Tehdessä pikkulapsille liiallinen analyyttisyys unohtuu, kun taas impulssien merkitys korostuu: tunnelmat, värit, muodot, liike, rytmi ja äänet ovat pääosassa. Absurdius ei ole lapsen mielestä absurdia, sillä mikä on todellista tai epätodellista ei ole väliä, uni ja valve kietoutuvat toisiinsa. Jokaisen esityksensä kohdalla AEIOU tutkii, mitä taide on kehittyville aivoille, aisteille ja psyykelle ja pyrkii omien

Elämän kukka

Elämän kukka on elektronisen musiikin siivittämä, sanaton vannetaide- ja esineteatteriesitys. Esitys on vauvoille ja taaperoille, mutta sen parissa viihtyvät myös kolmesta kuuteen vuotiaat lapset. Esityksen kesto on 30 minuuttia.

Elämän kukka kertoo kukan tarinan. Kukka kuvaa elämänkiertokulkua: se syntyy, kasvaa, elää, lisääntyy, kuihtuu ja kuolee. Kukka symboloi myös inhimillisiä piirteitä. Se kertoo rakkaudesta, ilosta, surusta ja peloista. Pienet lapset kohtaavat lähes samat elämän ilot ja haasteet kuin aikuisetkin - he näkevät syntymän lisäksi kuolemaa. Esitys on, aiheestaan huolimatta, komediallinen. Vakavaa aihetta käsitellään elämänmyönteisesti. Esitys on jatkumoa AEIOU:n tabuihin tarttuvalle taidetyölle pikkulasten parissa.

Elämän kukka on teatteri AEIOU:n kolmesta luontoaiheisesta esityksestä koostuvan esityssarjan ensimmäinen teos. Tulevina vuosina valmistuvat esitykset puutarhanhoidosta ja vedenalaisesta elämästä. Esityssarjan esitykset johdattelevat ajatukset luontoon ja elämän peruskysymysten äärelle. Luontoaiheiset esitykset rohkaisevat lapsia kohtaamaan maailman sellaisena kuin se on: suhtautumaan siihen arvostavasti, mutta myös kriittisesti.

Elämän kukan ovat ohjanneet, käsikirjoittaneet, puvustaneet ja lavastaneet AEIOU-työryhmän jäsenet Kähkönen, Ocepek ja Povse. Esiintyjänä Kähkösen rinnalla toimii, kansainvälisen uran tehnyt ja vanteisiin erikoistunut, sirkustaiteilija Henna Matanuska (Lapinlampi). Esityksen musiikista vastaa elektronisen musiikin tekijä ja Slovenian 2013 Euroviisuedustuskappaleen säveltäjä Gregor Zemljic. Zemljic palkittiin hiljattain äänisuunnittelustaan myös kansainvälisesti arvostetulla Red Dot -palkinnolla.

Elämän kukka -esityksen valmistamista ovat rahoittaneet Taiteen edistämiskeskus, Samuel Huberin Taidesäätiö, Alli Paasikiven säätiö, Ljubljanan kulttuuritoimi ja Slovenian kulttuuriministeriö. Vuoden 2021 esityskiertueita tukevat Suomen Kulttuurirahasto ja Alfred Kordelinin säätiö. Elämän kukka -esityksen yhteistyökumppaneita ovat Ljubljanan Lasten ja taiteiden talo ja Tampereen kulttuuripalveluiden alainen Lastenkulttuurikeskus Rulla.

Käsikirjoitus: Katja Kähkönen, Mateja Ocepek, Katja Povše
Ohjaus: Katja Kähkönen, Mateja Ocepek, Katja Povše
Koreografia: Henna Matanuska (Lapinlampi)
Puvustus- ja lavastussuunnittelu ja -rakennus: Katja Kähkönen, Mateja Ocepek, Katja Povše