Tamperelaiset museot julkistivat 2021 näyttelynsä

Julkaistu 3.11.2020 16.37

Tampereella paljastettiin museoiden kohokohdat vuodelle 2021. Odotettavissa on kova museovuosi, joka tarjoaa elämyksiä sekä historian että taiteen ystäville. Kulttuuri ja taide –yksikön johtaja, museoneuvos Toimi Jaatinen päättää pitkän uransa.

Museokeskus Vapriikki avaa 2021 kaksi suurta vaihtuvaa näyttelyä. Maaliskuussa avautuu huimiin seikkailuihin johdattava Ritarit-näyttely, ja kesäkuussa Tampere liekeissä –näyttely. Luvassa on ankaraa koulutusta, loistokkaita turnajaisia ja ylellistä linnaelämää, mutta myös sankaritarinoita tamperelaisesta palontorjunnasta. Vapriikin sisarmuseo Museo Milavida avaa helmikuun lopulla paluu 20-luvulle –näyttelyn, joka vie iloiselle jazzin täyttämälle vuosikymmenelle.

Postimuseo keskittyy vuonna 2021 sanomalehteen ja sen jakeluun. Museo avaa 23.4.2021 Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelyn, joka tuo esiin aamun lehden tärkeyden ja sen digitaalisen murroksen sekä jakeluyhtiöiden ja jakajan roolin. Näyttely valaisee lehden matkan painosta postilaatikkoon ja aamukahvipöytään, päätyen siihen, miten lehteä käytetään sen jälkeen.

Tampereen taidemuseossa juhlitaan vuodenvaihteessa satavuotiasta Tampereen Taiteilijaseuraa. SKOOL!–näyttelyssä tarkastellaan seuran pitkän historian alku- ja nykyvaihetta, kahden 20-luvun nykytaidetta. Ateneumin taidemuseossa lokakuussa 2020 avautunut Magnus Enckellin suurnäyttely siirtyy maaliskuussa Tampereen taidemuseoon. Samaan aikaan museon pohjakerroksessa tamperelaisen kuvataiteilijan Heli Ryhäsen näyttely esittelee hänen viime vuosien tuotantoaan, tilateoksia ja veistoksia. Kesällä Vuoden 2021 nuoren taiteilijan ohella esillä on kuvanveistäjä Matti Kalkamon näyttely. Syksyllä taidemuseon 90-vuotisjuhlanäyttelyssä tarkastellaan kokoelmien kehitystä ja niiden erityispiirteitä, mutta myös museon historiaa, tähtihetkiä ja vastoinkäymisiä.

Muumimuseon vuosi alkaa museon ensimmäisellä taiteilijaresidenssillä, joka toteutetaan yhteistyössä Kuvittajat Ry:n kanssa. Museon perusnäyttelyä uusitaan keväällä, joten koko museo on poikkeuksellisesti kiinni 22.3. –17.4.2021. Museon kaikki kuvituspiirrokset vaihdetaan kokoelmasta poimittuihin aarteisiin. Observatoriossa aloitetaan monipuolisten kuvitustaiteen näyttelyiden sarja. Museon avautuessa huhtikuussa Observatoriossa on esillä Marikista Melukylään: Ilon Wiklandin satukuvituksia. Ilon Wikland (s. 1930) on tehnyt pitkän uran lastenkirjojen kuvittajana, ja hänet tunnetaan erityisesti Astrid Lindgrenin kirjojen kuvituksista. Teokset ovat lainassa Iloni Imedemaa -museosta Haapsalusta, Virosta. Observatorion talvinäyttely on Iloinen arki: Camilla Mickwitzin kuvitustaide. Camilla Mickwitzin (1937–1989) omaperäisen värikäs kuvitustapa on yhtä aikaa oman aikansa tuote ja ajattoman persoonallinen. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Lastenkirjainstituutin kanssa.

Kevääksi Sara Hildénin taidemuseon täyttää kokoelmataiteilija Kari Vehosalon yksityisnäyttely. Kesällä on vuorossa Sara Hildénin säätiön kokoelmaan perustuva teemanäyttely Taiteen tiloja, tilojen taidetta, jossa pohditaan ihmisen, tilan ja taiteen suhdetta. Syksyn kansainvälinen näyttely esittelee kanadalaissyntyisen, New Yorkissa asuvan ja työskentelevän taiteilija Marcel Dzaman tuotantoa. Kyseessä on Dzaman ensimmäinen museonäyttely Pohjoismaissa.