Kesän sähköpyörälainaamo keräsi kiitosta

Julkaistu 3.11.2020 8.50

Päättyneen kesäkauden toiminut Tampereen kaupungin ja Suomen Urheilupyörä Oy:n sähköpyörälainaamo, ”fillarilainaamo”, oli erittäin suosittu. Kokeilu kannusti pyöräilemään ja innosti useaa kokeilijaa myös oman sähköpyörän hankintaan.

Sähköpyörä nojaa opastetauluun Hiedanrannassa

Sähköpyörälainaamo toimi toukokuulta elokuulle, ja lainausjaksot olivat viiden päivän pituisia. Lainattavissa oli kymmenen erilaista sähköpyörää, yksi tavarapyörä ja kaksi lastenkuljetuskärryä. Lähes kaikki lainaamon sähköpyörät varattiin heti lainauskauden alkaessa muutamassa päivässä.

Kokeilu tavoitti työikäiset ja miehet

Lainauskauden aikana lainaajia oli yhteensä 188, joista palautekyselyyn vastasi 102. Erittäin tyytyväisiä kokeiluun oli 86 % lainaajista. Lainauspalvelussa kokeilijat näkivät tärkeimmiksi hyvän saatavuuden ja kertaluonteisen lainausmahdollisuuden.

Kesän aikana lainapyörillä pyöräiltiin yhteensä 15 000 km. Keskimäärin viiden päivän lainausjaksolla kilometrejä kertyi noin 70 km, enimmillään jopa yli 250 km. Koronan nostattama pyöräilyn ja ulkoliikunnan suosio vauhdittivat osaltaan myös lainaamon suosiota. Työ- ja opiskelumatkoja teki odotettua pienempi määrä lainaajista (17 %), kun taas vapaa-ajanmatkoja tekevien osuus oli suuri (94 %).

Yli puolet (53 %) lainaajista oli työikäisiä 35-54-vuotiaita, ja miehiä oli hieman naisia enemmän, 56 %. Lainaajia oli tasaisesti ympäri Tamperetta pohjoista aluetta lukuun ottamatta. Yli puolet kokeilijoista kulki normaalisti päivittäin tai lähes päivittäin omalla autolla, ja kolmasosa käytti pyörää jo valmiiksi päivittäin tai lähes päivittäin.

Kokemukset itse lainaamotoiminnan järjestämisestä olivat myönteisiä. Yhtään pyörää ei hävinnyt kokeilun aikana, ja pienempiä rikkoutumisia oli vain vähän. Kokeiluun varattu budjetti alittui näistä syistä yli 25 prosentilla. Pyörät ovat kokeilun jälkeen edelleen hyvässä kunnossa, ja osaa niistä käytettiin jo uudelleen toisessa hankkeessa, Nokian ja Tampereen välisessä työmatkapyöräilykokeilussa.

Lähes kolmannes käynyt tai lähdössä pyöräkaupoille

Moni lainaaja innostui kokeilun ansiosta sähköpyörällä liikkumisesta. Lähes kolmannes kokeilijoista aikoo tulevaisuudessa hankkia sähköpyörän, ja muutama oli tehnyt hankinnan heti kokeilun aikana.

Fillarilainaamokokeilu oli osa Tampereen kaupungin Hiedanranta MaaS -hanketta, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto Pirkanmaan liiton kautta. Kokeilulla haluttiin tarjota mahdollisuuksia testata sähköpyörää arjen liikkumisessa ja kannustaa näin kestävään ja aktiiviseen liikkumiseen. Lisäksi haluttiin selvittää kokeilumahdollisuuksien ja lainauspalveluiden tarvetta lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä.

Liikenneinsinööri
Pekka Stenman