Yskää, nuhaa tai kurkkukipua? – Käytä Omaoloa, vältät puhelimessa jonotuksen

Julkaistu 15.10.2020 10.32

Epäiletkö koronavirustartuntaa? Täytä osoitteessa Omaolo.fi koronavirustaudin oirearvio ja lähetä se ammattilaisen arvioitavaksi. Näin saat helposti ja nopeasti toimintaohjeet ja tarvittaessa pääsyn koronatestiin ilman jonotusta puhelimessa.

Ulkoinen linkkiOmaolon kautta terveyspalveluihin voivat ottaa yhteyttä yli 16-vuotiaat tamperelaiset ja orivesiläiset.

– Omaoloa kannattaa käyttää aina kun voi, niin puhelinlinjat eivät ruuhkaudu eikä aikaa kulu puhelimessa jonottamiseen. Omaolossa kysytään samat asiat, joita hoitaja kysyisi puhelimessa, kertoo hoitotyön päällikkö Birgit Aikio Tampereen kaupungilta.

Omaolon oirearvion voi täyttää milloin itselle parhaiten sopii. Tampereella ja Orivedellä Omaolon kautta lähetyt yhteydenotot menevät terveyspalvelujen neuvontaan, jossa hoitajat käsittelevät niitä joka päivä kello 8–20. Yhteydenottoon saa vastauksen yleensä parissa, kolmessa tunnissa, ruuhkaisimpinakin päivinä viimeistään vuorokauden sisällä. Oirearvion perusteella hoitaja tekee lähetteen koronatestiin ja lähettää Omaolon kautta asiakkaalle ohjeet, joiden avulla asiakas pääsee itse varaamaan testiajan. Jos oireet vaativat lääkärin tarkempaa tutkimusta, asiakkaaseen otetaan yhteyttä ja sovitaan esimerkiksi vastaanottokäynnistä.

Tamperelaiset ja orivesiläiset ovat käyttäneet maaliskuussa käyttöön otettua Omaolon koronavirustaudin oirearviota jo lähes 83 000 kertaa. Ammattilaiselle oirearvio on lähetetty yli 8 500 kertaa.

– Omaolo on koronavirustartuntaa epäillessä ensisijainen yhteydenottokanava, jota kehitetään koko ajan. Loppuvuodesta on tarkoitus ottaa käyttöön toiminto, jonka avulla asiakas pääsee heti koronavirustaudin oirearvion täytettyään varaamaan testiajan, eikä hänen tarvitse odottaa ammattilaisen vastausta, kertoo projektipäällikkö Essi Lönnqvist Tampereen kaupungilta.

Alle 16-vuotiaiden lasten ja nuorten hoidon tarvetta voi arvioida Omaolossa, mutta terveyspalveluihin ei voi toistaiseksi ottaa yhteyttä sen kautta. Alle 16-vuotiaat tai heidän puolesta asioivat vanhemmat voivat soittaa omalle terveysasemalle tai terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023 tai 03 5657 0023 (joka päivä klo 7–22). Terveyspalvelujen neuvonnan ollessa kiinni, voi soittaa Taysin koronaneuvontanumeroon 03 3116 5333. Tampereella ja Orivedellä peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria palvelee myös kouluterveydenhuollon koronaneuvontapuhelin 041 730 6512 (arkisin pääsääntöisesti klo 8–15).

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio