Ensimmäiset talvikauden pysäköintirajoitukset alkavat 15.10. loput 15.11.

Julkaistu 14.10.2020 10.46

Ensimmäiset talvikauden pysäköintirajoitukset alkavat 15.10. Osalla kaduista rajoitukset astuvat voimaan 15.11. Talviaikaiset pysäköintirajoitukset ja siirtokehotusmerkit mahdollistavat sen, että kadut päästään hoitamaan eivätkä pysäköidyt autot estä puhtaanapitoa, talvihoitoa ja keväisin tehtävää sepelinpoistoa.

Vuoropysäköintimerkki kadun varrella

Vuoropysäköintimerkki kieltää pysäköinnin tällä puolella katua 15.10.-30.4. parillisina päivinä arkisin kello 7-16.

Talvirajoitukset päättyvät 30.4., mutta myöhäisestä keväästä johtuen osaa rajoituksista voidaan joutua jatkamaan esimerkiksi sepelinpoiston vuoksi.

Vuoropysäköinti

Näillä kaduilla pysäköinti kielletään liikennemerkillä ja lisäkilvellä joko parillisina tai parittomina päivinä tiettyyn kellonaikaan vuorokaudesta. Vuoropysäköintimerkkejä on käytössä muun muassa Kissanmaalla, Hervannassa ja Hyhkyssä.

1. I -merkinnällä olevat merkit kieltävät pysäköinnin merkin vaikutusalueelle parittomina päivinä.
2. II -merkinnällä olevat merkit kieltävät pysäköinnin merkin vaikutusalueelle parillisina päivinä.
3. Mikäli merkissä on lisäkilven osoittama voimassaoloaika, niin merkki on voimassa vain tuona aikana.
4. Mikäli merkissä ei ole lisäkilven osoittamaa voimassaoloaikaa, niin merkin voimassaolo alkaa klo 8 kyseisen päivän aamuna.

Muut talvirajoitukset

Myös muita talviajan pysäköintirajoituksia käytetään, ja ne on pääosin merkitty pysäköintikieltomerkin alle lisäkilvellä kuten "Tiistaisin 8-12". Näitä talvirajoituksia on käytössä ympäri kaupunkia muun muassa Viinikassa, Hallilassa ja Raholassa.

Siirtokehotusmerkit

Lisäksi on katuja ja pysäköintialueita, joille on merkitty pysäköintirajoituksia siirtokehotusmerkein. Käytössä on enimmäkseen kiinteitä merkkejä, jotka ovat kaduilla ympäri vuoden, mutta tarvittaessa joudutaan käyttämään myös siirrettäviä merkkejä.

Jos auto joudutaan siirtämään hinausautolla kunnossapitotöiden tieltä, autonomistajalta veloitetaan noin 100 euron siirtomaksu. Lähisiirtomerkkejä on käytössä muun muassa Vuoreksessa, keskustassa ja Kalevassa.

Tekstiviestipalvelu kotikadun lähisiirroista

Asukas voi tilata kotikadun lähisiirroista muistuttavan tekstiviestin. Ohjeet löytyvät netistä Ulkoinen linkkiwww.puhdistussuunnitelmat.fi/tampere , josta näkee myös tulevat siirrot.

Suositeltavaa on kuitenkin ottaa tekstiviestipalvelu käyttöön, koska tekstiviestit sisältävät tarkempaa tietoa kuin sivulla oleva karttaikkuna.

Talviajan Pysäköintikieltomerkki Nekalassa
Pysäköinti on kielletty merkin vaikutusalueella 15.10.-30.4. tiistaisin kello 9-12.
Siirtokehotusmerkki
Siirokehotusmerkki ilmoittaa, että autot on siirrettävä kunnossapidon takia kadun varresta parillisen viikon torstaina kello 8-12. Siirtokehotus on voimassa 15.11.-30.4.

Rakennuttajainsinööri
Juha Antila