Tampereen Tähtikatu sai kuusi uutta tähteä

Julkaistu 8.10.2020 9.30

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten perusteella. Tänä vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä, joiden saajat ovat musiikkivaikuttaja Tapio Korjus, manserock-yhtye Eppu Normaali, metalliyhtye Nightwish, sopraano Karita Mattila, muusikko Ismo Alanko sekä iskelmälaulaja Paula Koivuniemi.

Laatta kadussa.

Tähtikadulle nimetyt tähdet edustavat Tamperetta musiikkikaupunkina laajasti, sillä ne edustavat monipuolisesti eri sektoreita ja genrejä, eivät pelkästään popmusiikkia, rockia tai mitään muutakaan yksittäistä musiikkilajia. Nimeämisessä on otettu huomioon monimuotoisuus, valtakunnallisuus sekä tasa-arvo esimerkiksi sukupuolten ja iän näkökulmasta. Tärkeätä on myös Tampereen musiikkiperinnön merkitys. Tampereen Tähtikatu sijaitsee Tullin alueella Åkerlundinkadulla.

Tapio Korjus on rakentanut kansainvälisesti merkittävän musiikkituottajan uran levy- ja kustannusyhtiöyrittäjänä, agenttina, promoottorina ja managerina. Uransa aikana hän on työskennellyt useiden eri genrejen kanssa, erikoistuen muun muassa jazziin ja maailmanmusiikkiin. Hän on toiminut monien kansainvälisten populaarimusiikin artistien ensimmäisten Suomen keikkojen promoottorina sekä työskennellyt monen merkittävän kansainvälisen uran tehneen artistin managerina. Korjus oli vaikuttamassa siihen, että maailmanmusiikin merkittävä festivaali WOMEX saapui Tampereelle vuonna 2019. Hän on myös Musiikki & Median perustajajäsen. Korjuksen perustama levy-yhtiö Rockadillo on julkaissut 150 levyä.

Eppu Normaali on maamme suosituimpia aktiivisia rock-yhtyeitä. Yhtye on julkaissut yhteensä 15 studioalbumia, joista kymmenen on myynyt platinaa ja viisi kultaa. Yhteensä yhtye on myynyt yli 1,5 miljoonaa levyä ja sen tuplakokoelma, Repullinen hittejä, on Suomen kaikkien aikojen toiseksi myydyin levy.

Nightwish on menestynein suomalainen yhtye kokonaisuudessaan yli kahdeksan miljoonan levymyynnillään. Nightwish on saanut 15 Emma-palkintoa. Kiteeltä kotoisin oleva vuonna 1996 perustettu sinfonista metallia esittävä yhtye nosti 90-luvulla sinfonisen metallin maailmansuosioon. Yhtyeen useimmat kappaleet säveltää ja sanoittaa kosketinsoittaja ja yhtyeen johtohahmo Tuomas Holopainen. Nightwish teki Suomen rockhistoriaa vuonna 2015 esiintymällä ensimmäisenä suomalaisena yhtyeenä Lontoon Wembley Arenalla pääesiintyjänä loppuunmyydylle katsomolle.

Sopraano Karita Mattila on kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia oopperalaulajia. Maailmanlaajuista mainetta hän sai vuonna 1983, kun hän voitti Cardiffissa BBC:n Singer of the World -laulukilpailun. Sitä ennen vuonna 1981 hän oli voittanut Lappeenrannan valtakunnalliset laulukilpailut. Mattila nousi kansainvälisen oopperamaailman huipulle 90-luvulla. Hän on myydyin klassisen musiikin suomalaistaiteilija, kolme levytystä on myynyt kultaa ja kaksi platinaa. Mattila on saanut Grammy-palkinnon parhaasta oopperalevytyksestä vuosina 1998 ja 2004, hänet on palkittu Ranskan kulttuurikunniamerkillä, Pro Finlandia -mitalilla ja MTV:n kulttuuripalkinnolla.

Ismo Alanko on säveltäjä, sanoittaja ja laulaja, joka on toiminut muun muassa Hassisen koneen, Sielun Veljien ja Ismo Alanko Säätiön keulahahmona. Alanko juhlistaa tänä vuonna 40-vuotistaiteilijauraansa ja 60-vuotissyntymäpäiviään. Alanko on saavuttanut 16 kultalevyä ja kahdeksan platinalevyä, saanut Juha Vainion sanoittajapalkinnon vuonna 2003, kaksi Emma-patsasta vuoden miessolistina vuosina 1998 ja 2002 ja Erikois-Emman vuonna 2001.

Iskelmälaulaja Paula Koivuniemi on saanut urallaan 13 kultalevyä, yhden platinalevyn ja yhden tuplaplatinan, myös Leidit levyllä -albumi myi kultaa. Hän on ollut suomalaisten kestosuosikki 1960-luvulta alkaen. Monet Koivuniemen kappaleista ovat suomalaisten hyvin tuntemia. Koivuniemi on vuodesta 1982 ollut ohjelmatoimisto PKK-viihde ky:n toimitusjohtaja.

Tänä vuonna yleisöltä saatiin yli 3500 ehdotusta tähtien saajiksi. Ehdotusten pohjalta musiikkialan ammattilaisista koostuva raati, Musiikki & Median hallitus, teki nimistä esikarsinnan, jonka perusteella nimet päätettiin Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunnassa. Tähtikadun ovat toteuttaneet yhteistyössä Tampereen kaupunki, Tampere-talo Oy ja musiikkialan ammattilaistapahtuma Musiikki & Media. Uudet tähdet julkistettiin 8.10.2020 Musiikki & Median tapahtumassa.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Johanna Loukaskorpi korostaa, että Tampereen laajeneva Tähtikatu on upea huomionosoitus musiikkialan huippuosaajille.

- Uusissa tähdissä näkyy tänä vuonna vankka vuosikymmeniä jatkunut suosio ja tähtien saajien merkittävä asema suomalaisen musiikin saralla joko kansallisesti tai kansainvälisesti, hän toteaa.

Tähtikatu juhlistaa ja kunnioittaa kotimaisen ja kansainvälisen musiikkialan keskeisiä toimijoita Manserockin synnyinsijoilla Tampereella. Vuonna 2019 Tähtikadulle ikuistettiin Cheekin, Juice Leskisen, Popedan, Katri Helenan, Jean Sibeliuksen, Kaija Saariahon ja Epe Heleniuksen tähdet. Vuosittain julkaistaan 3-8 uutta tähtien saajaa. Yleisön ääni painaa tähtien valinnassa jatkossakin. Lisäksi joka toinen vuosi katuun lisätään tähti kahdelle edelliselle Tampere Music Award -voittajalle.

Sivistyspalvelujen johtaja
Lauri Savisaari