Tampere vaikuttaa! -viikolla juhlitaan kansalaisvaikuttamista

Julkaistu 25.9.2020 16.21

Tampere vaikuttaa! -viikkoa vietetään 28.9.–4.10.2020. Viikon aikana tuodaan esiin tapoja, joilla eri yhteisöjen toiminnan kautta voi vaikuttaa positiivisesti toisiin ihmisiin, yhteisöllisyyteen, oman kaupunginosan viihtyvyyteen – tai vaikkapa koko maailmaan. Viikko liittyy valtakunnalliseen Kansalaisvaikuttamisen juhlapäivään, jota vietetään vuosittain 1.10.

Nainen ja mies seisovat vierekkäin hymyilevinä katumaalauksen edessä.

Tampere vaikuttaa! -viikon aikana järjestetään kymmeniä kaikille avoimia tapahtumia. Ohjelmassa on mm. vapaaehtoistoiminnan infoja, avoimien ovien päiviä, uusien iltoja, keskustelutilaisuuksia, koulutuksia ja työpajoja.

- Tampere vaikuttaa! -viikolla haluamme tehdä näkyväksi vaikuttamisen keinojen rikkauden Tampereella, jotta jokainen voisi löytää itselleen sopivan tavan osallistua ja vaikuttaa. Viikon ohjelmassa tämä rikkaus näkyykin hienosti. Tapahtumissa on niin väkivallattoman suoran toiminnan koulutusta, Erätauko-dialogia ja lasten parlamentin suurkokousta kuin shakkikerhoa, kollektiivista koiralenkkiä ja ekspressiivisen taideilmaisun työpajaa. Viikon aikana myös tutkitaan vaikuttamista. Esimerkiksi Tampereen yliopiston tutkimusryhmä selvittää, miten sosiaalista robotiikkaa voidaan hyödyntää 15–24-vuotiaiden nuorten vaikuttamisessa, toiminnanjohtaja Nina Lindberg Artteli-kumppanuusyhdistyksestä kertoo.

Tänä vuonna 1.10. liputetaan jo viidettä vuotta peräkkäin Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Samana päivänä juhlitaan myös Tampereen päivää. Viime vuonna kansalaisvaikuttamisen juhlapäivän päätapahtuma järjestettiin Tampere-talossa. Tänä vuonna koronatilanteesta johtuen päätapahtumaa ei järjestetä. Viikkoa koordinoi Tampereen Järjestöedustamo.

Suunnittelija
Susanna Lundström