Perheiden talo: parisuhteen huoltoa ja vertaistukea vanhemmille

Julkaistu 24.9.2020 11.10

Onko parisuhteessa asioita, joista haluaisit keskustella? Perheiden talossa toimii parisuhteen huoltoasema, jonne vanhemmat voivat tulla pohtimaan omaa parisuhdettaan. Perheiden talo tarjoaa syyskaudella myös muita asiantuntijapalveluja ja eri aiheisiin keskittyviä vertaisryhmiä lapsiperheille.

Parisuhteen huoltoasema järjestää lasten ja nuorten vanhemmille suunnattua matalan kynnyksen ohjausta ja tukea parisuhteeseen liittyvissä asioissa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta (tapaamiskertoja noin 1-5). Yksi tapaamiskäynti kestää noin tunnin, ja vanhemmat voivat tulla keskustelemaan yksin tai yhdessä. Tapaaminen voidaan järjestää myös etäyhteyksin Teams-tapaamisena. Ajan parisuhteen huoltoasemalle voi varata numerosta 040 6397885 tai 050 3451038.

Perheiden talon infopisteellä voi syksyllä tavata myös ravitsemusterapeutin. Ravitsemusterapeutti on tavattavissa Perheiden talossa Tammelakeskuksen pääaulan neuvontapisteellä 28.10. ja 25.11.2020 klo 10–12. Ravitsemusterapeutin kanssa voi keskustella, jos jokin asia omassa tai lapsen ruokailussa mietityttää tai perheessä on esimerkiksi allergioita, erityisruokavalio, vatsavaivoja tai huolta riittävästä ravitsemuksesta. Lisätietoja voi kysyä sähköpostitse osoitteella satu.polonen(at)tampere.fi.

Lisäksi Perheiden talossa voi tavata Tampereen kaupungin lapsiperheiden palveluohjaajan. Lapsiperheiden palveluohjauksesta on perheelle apua, kun mieltä painaa jokin omaan elämään tai läheisen tuen tarpeeseen liittyvä kysymys. Palveluohjaaja on tavattavissa Perheiden talossa ilman ajanvarausta maanantaisin klo 13–15.

Perheiden talo toimii osoitteessa Itsenäisyydenkatu 21 B, Tampere. Tarkempaa tietoa kaikista tarjolla olevista palveluista ja vertaisryhmistä löytyy Perheiden talon verkkosivuilta www.tampere.fi/perheidentalo.

Tunnetaitojen vertaisryhmä lasten vanhemmille, äideille luovaa iloa arkeen

Syksyn ohjelmassa on myös tunnetaitojen vertaisryhmä 4–8 -vuotiaiden vanhemmille. Ryhmässä pohditaan, miten kotiin voi luoda myönteisen ilmapiirin. Mitä tehdä pienen sisupussin kanssa, ja miten vanhempi osaa rauhoittaa itseään?

Vertaisryhmässä käsiteltäviä teemoja ovat muun muassa positiivinen kasvatus, tunnetaidot sekä oma jaksaminen. Keskustelun ja kokemusten jakamisen lisäksi opetellaan harjoittelemaan tilanteiden hallintaa kotona lapsen kanssa. Ryhmä kokoontuu Perheiden talossa aamupäivällä 9.10., 23.10., 6.11. ja 20.11.2020. Ryhmän vetäjinä toimivat Perhepiste Nopean työntekijät Annika Kreutzer ja Tiina Hietamäki. Ryhmään voi ilmoittautua osoitteella nopea.itainen(at)tampere.fi tai puhelimitse 040 806 3670 tai 040 806 2177.

Luovuudesta iloa arkeen -ryhmä äideille kokoontuu joka toinen torstai-iltapäivä Perheiden talossa 1.10.2020 alkaen. Äitiryhmässä nautitaan rennosti hetkestä luovan tekemisen äärellä. Tarjolla on myös iltapäiväteetä ja -kahvia. Ryhmän vetäjinä toimivat Perhepalveluiden työntekijät. Ryhmä kokoontuu 1.10., 15.10., 29.10., 12.11.,26.11. ja 10.12. 2020. Ilmoittautumiset puhelimella numeroon 050 571 2926 tai sähköpostilla anja.lahtinen(at)tampere.fi.

Perheiden talon toiminnassa noudatetaan voimassa olevia koronaohjeistuksia. Tarvittaessa tilaisuuksien osallistujamäärää voidaan rajoittaa. Kaikessa toiminnassa on tärkeää muistaa pitää riittävä turvaväli ja huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Perheiden taloon ei voi tulla, jos aikuisella tai lapsella on lieviäkään hengitystieinfektion oireita.

Palveluohjaaja
Kirsi Koponen