Kisapuistoon suunnitteilla uusi päiväkoti 240 lapselle

Julkaistu 17.9.2020 19.05

Hervantaan on tarkoitus rakentaa uusi Kisapuiston päiväkoti. Sivistys- ja kulttuurilautakunta hyväksyi päiväkodin tarveselvityksen jatkosuunnittelun pohjaksi kokouksessaan 17.9.2020.

Kisapuiston entinen päiväkotirakennus suljettiin sisäilmaongelmien vuoksi vuonna 2019 ja koulu vuonna 2017. Molemmat rakennukset on tavoitteena purkaa ensi talven aikana. Päiväkoti toimii tällä hetkellä väistötiloissa Kanjonin siirtokelpoisessa päiväkodissa ja koulu Pelipuiston Lähipalvelukeskus Oy:n tiloissa.

Väestösuunnitteen mukaan alle 5-vuotiaiden lasten määrä kasvaa tulevaisuudessa niin Hervannassa kuin koko Tampereen alueellakin. Myös varhaiskasvatuksessa olevien lasten määrä on kasvanut tasaisesti Tampereella usean vuoden ajan. Hervannassa on jouduttu joitakin päiväkoteja sulkemaan sisäilmaongelmien vuoksi, joten alueelle tarvitaan uusia päiväkoteja.

Kisapuiston uusi päiväkoti mitoitetaan 240 lapselle. Alustavan aikataulun mukaan rakennustyöt käynnistyvät elokuussa 2022 ja uusi päiväkoti otetaan käyttöön tammikuussa 2024. Päiväkodin arvioidut rakentamiskustannukset ovat 9,66 miljoonaa euroa. Pallopuiston ja Satoramin päiväkodeista luovutaan, kun uusi päiväkoti valmistuu.

Kisapuiston päiväkodin tontti rajautuu Atomikatuun, Teräspolkuun, Valtaraittiin sekä pysäköintialueeseen. Koilliskulmassa sijaitsee Kisapuiston leikkipuisto. Alueella on hyvät kevyen- ja julkisenliikenteen yhteydet. Raitiotiepysäkki tulee päiväkodin läheisyyteen. Rakennuksesta suunnitellaan kaksikerroksinen. Kaikille yhteiset tilat toimivat rakennuksen kokoavana tilana. Tilat suunnitellaan muuntojoustaviksi.

Kisapuiston päiväkodin tontti rajautuu Atomikatuun, Teräspolkuun, Valtaraittiin sekä pysäköintialueeseen. Korttelin kaakkoiskulmassa sijaitseva vanha Kisapuiston leikkipuisto uudistetaan osaksi päiväkodin pihaa.. Alueella on hyvät kevyen- ja julkisenliikenteen yhteydet. Lähin raitiotielinjan pysäkki sijaitsee noin 200 metrin ja linja-autopysäkki noin 150 metrin päässä päiväkodista. Rakennuksesta suunnitellaan kaksikerroksinen. Kaikille yhteiset tilat toimivat rakennuksen kokoavana tilana. Tilat suunnitellaan muuntojoustaviksi ja siten, että ne mahdollistavat alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden iltakäytön.

Koordinaattori
Elina Kalliohaka