Sarvijaakonaukion katusuunnitelmaehdotus nähtävänä

Julkaistu 15.9.2020 10.56

Kalevanrinteen uudelle alueella, raitiotiereitin varrelle on suunniteltu Sarvijaakonaukio, joka sijoittuu Rieväkadun, Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun kulmaukseen, lähelle Prismakeskusta. Sarvijaakonaukion katusuunnitelmaehdotus on nähtävänä 28.9.2020 saakka. Esteettömäksi suunnitellun aukion tavoitteena parantaa on parantaa alueen viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

Kulkuväylien suunnittelussa on huomioitu sujuva jalankulku, pyöräily ja esteetön liikkuminen aukiolla. Aukiolta pääsee suoraan raitiotien pysäkkilaiturille esteettömästi. Myös kiinteistöjen oville on esteetön kulku aukiolta. Talojen edestä ratikkapysäkille voi kulkea sekä kaiteella varustettuja rappusia että luiskaa pitkin. Luiskissa kaltevuus ei ylitä 5 %:ia.

Aukio päällystetään betonikiveyksellä. Kulkuväyliä jäsennellään istutuslaatikoilla, joihin istutetaan havupuita ja -pensaita. Pintamateriaaleissa ja istutusvalinnoissa on pyritty yhtenäiseen kaupunkikuvaan alueella.

Aukiolle tulee myös pyöräpysäköintipaikkoja Sammonkadun ja Rieväkadun kulmaukseen. Aukion talojen puoleinen osa toimii myös talojen pelastusreitin alueena.

Katuinsinööri
Petri Keivaara