Tampereen kaupunki etsii uusia tukihenkilöitä lapsille ja nuorille

Julkaistu 21.8.2020 13.27

Oletko kiinnostunut toimimaan lapsen tai nuoren aikuisena tukihenkilönä? Tampereen kaupunki etsii uusia tukihenkilöitä lapsille ja nuorille Tampereella ja Orivedellä. Jos olet tasapainoinen ja pitkäjänteinen aikuinen, tule mukaan uusille tukihenkilöille järjestettävään koulutukseen.

Poika keinuu leikkipuistossa.

Toiminnasta kiinnostuneille järjestetään syyskuussa kaksiosainen koulutus kahtena peräkkäisenä tiistai-iltana 22.9. ja 29.9.2020 klo 16.30–20.00. Koulutus pidetään Perheiden talossa (Itsenäisyydenkatu 21 B). Ilmoittaudu mukaan koulutukseen 13.9. 2020 mennessä sähköpostilla osoitteeseen tukihenkilo(at)tampere.fi (huomaa o-kirjain sähköpostiosoitteessa). Koulutukseen kuuluu lisäksi henkilökohtainen haastattelu erikseen sovittavana ajankohtana.

Kouluttajina toimivat kaupungin perhepalvelujen työntekijät. Lisäksi paikalla on tukihenkilöitä, jotka kertovat kokemuksistaan tukihenkilönä toimimisesta. Koulutus on maksuton ja sisältää kahvitarjoilun. Kerro ilmoittautuessasi yhteystietosi ja mahdollinen erityisruokavaliosi.

Tukihenkilö tapaa lasta tai nuorta noin kaksi kertaa kuukaudessa

Tukihenkilö on vapaaehtoistyöntekijä, joka tapaa tuettavaa lasta tai nuorta säännöllisesti mukavan yhteisen tekemisen parissa.

Tukihenkilön voi saada 7–17 -vuotias tamperelainen tai orivesiläinen lapsi tai nuori, joka tarvitsee tuekseen perheen ulkopuolista aikuista ystävää. Tukea kaipaavia lapsia ja nuoria on paljon, ja osa saattaa jonottaa omaa tukihenkilöään jopa yli vuoden. Varsinkin miehiä toivottaisiin enemmän mukaan toimintaan.

Tukihenkilöksi etsitään kaikenikäisiä tavallisia, luotettavia ja turvallisia aikuisia, joiden oma elämä on tasapainossa ja joilla on mahdollisuus antaa aikaa lapselle tai nuorelle. Tukihenkilöllä ei tarvitse olla omia lapsia eikä ammatillista kokemusta lapsista tai nuorista. Tukihenkilö tapaa tuettavaa lasta tai nuorta noin kaksi kertaa kuukaudessa.

- Tukihenkilöksi toivotaan aikuista, jonka kanssa voisi esimerkiksi jutella, tutustua erilaisiin harrastuksiin, käydä leffassa, uimahallissa tai vaikka saada apua läksyihin. Etenkin miehiä tarvittaisiin mukaan toimintaan. Tälläkin hetkellä tukihenkilöjonossa on paljon poikia, jotka odottavat juuri miespuolista tukihenkilöä, kertoo tukihenkilöiden kouluttaja, sosiaalityöntekijä Anna-Mari Junes.

Tukihenkilöitä tarvitaan moneen tilanteeseen

Tukihenkilöä tarvitsevissa lapsissa on esimerkiksi erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia, maahanmuuttajalapsia, yksinhuoltajaperheestä tulevia lapsia tai lapsia, jotka ovat yksinäisiä tai joiden vapaa-aikaan kuuluu paljon pelaamista.

- Tukihenkilöä odottaa myös lapsia, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Nämä piirteet ilmenevät usein ylivilkkautena tai impulsiivisuutena. Lapsella saattaa olla myös vaikeutta muodostaa sosiaalisia suhteita ikätovereihin, joten tukihenkilöä tarvitaan tueksi esimerkiksi kaveripiirin laajentamisessa toteaa Anna-Mari Junes. Tukihenkilökoulutuksissa vapaaehtoisille annetaan tietoa ja toimintaohjeita myös erityislapsien kohtaamisesta, joten kenenkään ei tarvitse arkailla myöskään erityislapsen tukihenkilöksi alkamista.

Tukihenkilöä etsitään myös usein perheisiin, joilla ei ole tukiverkkoa Tampereella. Samoin tukihenkilöä voivat tarvita nuoret, jotka toivovat tukea esimerkiksi aikuiseksi kasvamisessa.

Tukihenkilönä toimiminen antaa paljon myös aikuiselle

Tukihenkilölle itselleen toiminta antaa hyvän mielen toisen auttamisesta, mahdollisuuden tärkeän ja joskus jopa elinikäisen ihmissuhteen luomiseen, uusia näkökulmia omaan elämään sekä mukavaa ja merkityksellistä tekemistä vapaa-aikoihin.

Tukihenkilötoiminta tuo tullessaan myös uusia aikuiskontakteja: vertaistukea, tapaamisia toisten vapaaehtoisten kanssa, koulutuksia, teemailtoja ja virkistyspäiviä yhdessä toisten vapaaehtoisten sekä tuettavan kanssa.

Toiminta on vapaaehtoistyötä, josta tukihenkilölle maksetaan pieni palkkio ja kulukorvaus. Tukihenkilöksi ryhtyvän rikostausta selvitetään lain 148/2014 mukaisesti.

Sosiaalityöntekijä
Anna-Mari Junes