Kaupin urheilupuiston huoltorakennuksen rakentaminen alkaa

Julkaistu 20.8.2020 18.39

Kaupin urheilupuiston huoltorakennuksen rakennustyöt aloitetaan syyskuussa ja rakennus on otettavissa käyttöön vuoden kuluttua. Hankkeen toteutuskustannukset ovat hankintalain mukaisen kilpailutuksen perusteella yhteensä 3,42 miljoonaa euroa (alv0 %). Tampereen kaupungin talousarviossa Kaupin urheilupuiston koko kokonaisuudelle on vuosille 2020–2022 osoitettu 10,5 miljoonaa euroa.

Alun perin hankesuunnitteluvaiheessa huoltorakennuksen kustannusarvio oli 2,77 miljoonaa euroa. Hankkeen sähkö- ja putkiurakan kustannuksia nostivat toteutussuunnittelussa esille tulleet tarpeet ja talotekniikan huomioiminen koko alueen urheilukentille. Muun muassa koko urheilupuiston sähköenergian jakelun uusi solmupiste tulee sijaitsemaan huoltorakennuksessa. Se palvelee pesäpallo- ja hiihtostadionia, jalkapallostadionia, nykyistä huoltorakennusta sekä lumetuslaitteita. Myös koko urheilupuiston teleliikenteen jakelu operoidaan huoltorakennuksesta.

Kustannuksia korottaa myös lumentykitysjärjestelmä, joka on odotettua kalliimpi ratkaisu. Lisäksi kustannuksia nostavat ulkoalueille toivottu sulanapitojärjestelmä ja huoltorakennuksen ilkivaltaa kestävät RST-vesikalusteet, jotka ovat noin 4–5 kertaa tavallisia kalliimmat, mutta joiden arvioidaan olevan elinkaaren aikana edullinen ratkaisu.

Huoltorakennukseen tulee pukuhuoneita pesutiloineen ja ryhmäpukutiloja sekä henkilökunnan käyttöön verstas-, toimisto- ja toimitsijatiloja kilpailutilanteisiin, konetalli sekä lumetusjärjestelmä. Rakennuksen bruttoala on 869 neliömetriä ja huoneala 731,5 neliömetriä.

Arkkitehtisuunnitelmat on laatinut Arkkitehdit Kontukoski Oy, joka on toiminut myös hankkeen pääsuunnittelijana. Rakennus- ja talotekniikkaurakat kilpailutettiin avoimina hankintakyselyinä huhti–kesäkuussa 2020. Hinnaltaan halvimman hyväksyttävän tarjouksen rakennustöistä teki Visura Oy, IV- ja putkitöistä Näsin Vesijohtoliike Oy ja sähkötöistä Novasähkö Oy. Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy.

Kaupin urheilupuiston huoltorakennus -hankkeen toteutussuunnitelma ja toteutussopimus hyväksyttiin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 19.8.2020 ja sivistys- ja kulttuurilautakunta hyväksyi hankkeen toteutussuunnitelman 20.8.2020.

Apulaispormestari
Jaakko Stenhäll