Omatoimikirjastojen aukioloajat laajenevat 1. elokuuta

Julkaistu 27.7.2020 14.00

Messukylän, Koivistonkylän, Peltolammin, Kämmenniemen ja Terälahden kirjastojen omatoimiaukioloja laajennetaan viikonloppuihin elokuun alusta alkaen. Myös lähes kaikki muut kirjastojen palvelut ovat jo käytössä normaalisti.

Asiakas tutkii Peltolammin kirjaston hyllyjä.

Omatoimikirjastot avattiin koronasulun jälkeen heinäkuussa supistetuin aukioloajoin. Elokuun alusta alkaen omatoimiaukioloaikoja laajennetaan asiakkaiden toiveiden mukaisesti viikonloppuihin, koska koronatilanne on rauhallinen ja asiointi omatoimikirjastoissa on sujunut ongelmitta.

Omatoimiaukioloaikoina kirjastoissa ei ole henkilökuntaa paikalla valvomassa tilan käyttöä. Omatoimikirjaston ovi avautuu asiakkaan henkilökohtaisella PIKI-kirjastokortilla ja sen nelinumeroisella tunnusluvulla. Asiakkaat voivat lainata ja palauttaa automaateilla, lukea lehtiä, työskennellä ja käyttää tietokoneita sekä langatonta verkkoa.

Pieniä muutoksia palveluissa

Kirjastot avattiin kesäkuun alussa sulun jälkeen. Kesä on ollut hieman tavallista rauhallisempi: kesä-heinäkuussa kävijöitä on ollut reilun kymmenyksen vähemmän kuin edellisvuonna. Suurin osa kirjastojen palveluista on jo normaalisti käytössä, mutta joitakin poikkeuksia on yhä voimassa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Pelihuoneet, pelitabletit ja irtolelut ovat toistaiseksi pois käytöstä. Asiakaskoneita on turvavälien vuoksi käytössä tavallista vähemmän, mutta koneiden käyttöajat on jo palautettu normaaleiksi. Digiopastusta tarjotaan toistaiseksi vain puhelimitse, sähköpostitse ja etäyhteyden avulla. Luentosaleja voi jälleen vuokrata, mutta tilat on kalustettu väljemmin turvavälit huomioiden ja osa saleista on pois käytöstä. Kierrätyskirjahyllyt, joihin asiakkaat voivat tuoda omia kirjojaan jakoon, otetaan käyttöön jälleen elokuun alusta alkaen (hyllyjä ei kaikissa kirjastoissa). Kirjastoissa ei vielä järjestetä tapahtumia ja kalustusta on väljennetty. Käteismaksuja ei oteta toistaiseksi vastaan.

Asiakkaita pyydetään huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä kirjastossa asioidessaan. Kirjastoon ei pidä tulla sairaana. Kirjastoihin on hankittu käsidesiä ja desinfiointiaineita asiakkaiden omatoimiseen näppäimistöjen ja laitteiden puhdistukseen. Ohjeita on noudatettu hyvin.

Omatoimikirjastojen aukioloajat 1.8.2020 lähtien:

Koivistonkylän kirjasto
palveluaukiolo: ma, to 13–19 ja ti, ke ja pe 10–15

Kämmenniemen kirjasto
omatoimiaukiolo: ma–to 7–18 ja pe–su 7–16
palveluaukiolo: ma 13–19, ke 11–17 ja pe 11- 15

Messukylän kirjasto
palveluaukiolo: ma, ti, to 11- 19 ja ke, pe 11- 16

Peltolammin kirjasto
omatoimiaukiolo: su-to 7–21 ja pe–la 7–18
palveluaukiolo: ma, to 13–19 ja ti, ke ja pe 10–15

Terälahden kirjasto