Tampereen tavara-aseman siirto onnistui

Julkaistu 27.7.2020 12.12

Kolme tuntia kestäneen urakan aikana lauantaina 25.7. Tampereen tavara-asemaa siirrettiin 28 metriä itään, 9 metriä etelään ja 1,4 metriä korkeammalle. Tavara-asema lasketaan lopullisille perustuksilleen maanantaina 27.7.

Noin 50 metriä pitkän ja 23 metriä leveän sekä vajaat 2 000 tonnia painavan rakennuksen siirtoa valmisteltiin puolisen vuotta. Siirron toteutti Kreate Oy.

– Rakennuksen ja siirtoradan stabiliteetin varmistaminen oli urakan vaativin tekninen suoritus tarkkoine suunnitelmineen. Huolellisella esivalmistelulla taattiin tavara-aseman pysyminen ehjänä noston, siirron ja tulevan laskun aikana, kertoo työmaapäällikkö Jere Vesanen hankkeen pääurakoitsijana toimineesta Kreate Oy:stä.

Työt alkoivat helmikuussa asbestin ja muiden haitta-aineiden poistamisella sekä siirtoa valmistelevilla purkutöillä. Maaliskuussa käynnistettiin ulkoseinien alapuolelle uusien kantavien sokkelipalkkien rakentaminen. Lähes kaikki väliseinät ja katto purettiin siirron saamiseksi hallituksi ja turvalliseksi. Vanhaa osittain palanutta kattorakenne ei olisi voitu enää jatkossa hyödyntää.

Vuonna 1907 rakennetun tavara-aseman siirto-operaatio oli tiettävästi ensimmäinen näin massiivisen tiilirakennuksen siirto Suomessa.

– Meillä oli suuri vastuu historiallisen rakennuksen siirtämisessä uudelle paikalle. Käytimme aikaa huolelliseen suunnitteluun ja toteutukseen sekä teimme paljon yhteistyötä erinomaisten yhteistyökumppaneidemme kanssa, toteaa Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström.

Kuvat Kreate Oy