Siirry sisältöön

Pyöräliikenteen uusia järjestelyjä kokeillaan Tampereella

Julkaistu 3.7.2020 9.31

Tampereella kokeillaan kesäkuun 2020 alussa voimaan astuneen tieliikennelain mahdollistamia pyöräliikenteen järjestelyjen muutoksia ja lisätään uusia liikennemerkkejä. Tieliikennelaki tuo katukuvaan useita uusia pyöräilyä koskevien liikennemerkkejä. Niiden myötä liikennejärjestelyihin tulee muutoksia, jotka parantavat pyöräliikenteen mahdollisuuksia ja pyöräilijän asemaa liikenteessä.

 

Yksi uusista järjestelyistä on kaksisuuntaisen pyöräliikenteen osoittaminen yksisuuntaisilla kaduilla. Sallimalla kaksisuuntainen liikenne voidaan parantaa pyöräliikenteen saavutettavuutta kaupungissa ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.

Lisäksi voidaan suunnitella moottoriajoneuvoliikenteen ratkaisuja ilman, että pyöräliikenteen mahdollisuudet kärsivät. Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestely osoitetaan tuttuihin yksisuuntaisen kadun liikennemerkkeihin asennetavilla lisäkilvillä.

Kolme kadun yksisuuntaisuudesta kertovaa liikennemerkkiä lisäkilvillä, jotka kertovat, että yksisuuntaisuus ei koske polkupyöriä.
Uudet lisäkilvet kertovat, että yksisuuntaisuus ei koske näissä tapauksissa polkupyöriä. Järjestelyä tuetaan tiemerkinnöillä.

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki on toinen tieliikennelain myötä käyttöön tullut muutos. Merkin käyttökohteita ovat esimerkiksi pyöräilyn pääreittien tienylityspaikat. Tienylityspaikan tulee olla rakenteellisesti korotettu ja ajoradalle merkitään pyörätien jatke. Merkin myötä ajoradan ajoneuvot väistävät pyörätien jatkeella kulkevaa polkupyöräilijää.

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki.
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki.

- Tampere on ottamassa kesän aikana käyttöön näitä uuden tieliikennelain mahdollistamia pyöräliikennettä edistäviä muutoksia. Niitä kokeillaan ensin keskusta-alueella ja seurataan muun muassa uusien käytäntöjen toimivuutta, turvallisuutta ja soveltuvuutta eri kohteisiin. Kokemusten perusteella päätetään sitten näiden uusien mahdollisuuksia laajemmasta käytöstä, liikenneinsinööri Timo Seimelä kertoo.

Tampereen kaupunki kokeilee näitä tieliikennelain mahdollistamia pyöräliikenteen uusia ratkaisuja keskusta-alueen katuverkolla kuudessa kohteessa kesän aikana.

Kesän aikana kokeillaan neljällä keskustan moottoriajoneuvoille yksisuuntaisella kadulla kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyjä. Muutos osoitetaan liikennemerkein ja tarvittavin tiemerkinnöin.

Yksisuuntaisten katujen pilottikohteet ovat:

- Lähteenkatu (välillä Yliopistonkatu - Kalevan puistotie)

- Kyttälänkatu (välillä Rautatienkatu - Pellavatehtaankatu)

- Tuomiokirkonkatu (välillä Satakunnankatu - Kyttälänkatu)

- Puuvillatehtaankatu (välillä Kuninkaankatu - Mustalahdenkatu)

Pyöräilijän tienylityspaikkojen osalta pilottikohteita ovat:

- Koulukadun pyöräväylän ja Eteläpuiston risteyskohta

- Ratinanraitin pyöräväylän ja Voimakadun risteyskohta.

Uudet järjestelyt otetaan käyttöön heinäkuussa. Niiden toimivuutta seurataan kokeilun aikana ja seurannan tulokset raportoidaan syksyllä 2020.

Kartta niistä kohteista, joilla kokeillaan kaksisuuntaista pyöräliikennettä yksisuuntaiselle moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitetuilla kaduilla.
Karttakuvassa kokeilujen kohteet numeroituna 1. Lähteenkatu välillä Kalevan puistotie–Yliopistonkatu 2. Kyttälänkatu välillä Rautatienkatu–Pellavatehtaankatu 3. Tuomiokirkonkatu välillä Satakunnankatu –Kyttälänkatu 4. Puuvillatehtaankatu välillä Kuninkaankatu–Mustalahdenkatu 5. Ratinanraitin pyörätien ja Voimakadun risteys 6. Koulukadun pyörätien ja Eteläpuiston risteys.

Lisätietoja

Liikenneinsinööri
Timo Seimelä
puhelin 040 758 2104


Teksti Anna-Leea Hyry