Pyöräilijöille liikennevaloetuuksia pyöräilyn pääreittien liikennevalo-ohjatuilla suojateillä

Julkaistu 26.6.2020 11.29

Pyöräilijät saavat Tampereella liikennevaloetuuksia 36 liikennevalo-ohjatussa liittymässä pyöräilyn pääreitillä CrossCycle-mobiilisovelluksen avulla. Kun pyöräilijä lähestyy risteystä, sovellus lähettää pyynnön liikennevalojen ohjauskojeelle ja vihreää valoa aiennetaan ja pidennetään mahdollisuuksien mukaan.

Pyöräilijöitä Hämeenpuiston ja Puutarhakadun risteyksessä

Polkupyöräilijöiden liikennevaloetuus on toissijainen hälytysajossa olevien hälytysajoneuvojen, raitiovaunun ja myöhässä olevien bussien liikennevaloetuuksiin nähden.

CrossCycle-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Google Play -sovelluskaupasta hakusanalla crosscycle. Sovellus käynnistetään matkan alkaessa ja se seuraa pyöräilijän etenemistä GPS-paikannuksen avulla. Kun pyöräilijä lähestyy järjestelmään liitettyä liittymää, sovellus lähettää etuuspyynnön liikennevalokojeelle. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle äänimerkillä tai värähdystoiminnalla, kun pyyntö on lähetetty. Pyöräilijä ei välttämättä joudu pysähtymään risteyksessä tai pysähdys punaisissa valoissa lyhenee selvästi.

CrossCycle-sovellusta ei tarvitse katsoa matkan aikana. Sovellus aktivoidaan ennen matkaa yhdellä painikkeella, minkä jälkeen sovelluksen voi jättää taustalle pyörimään ja puhelimen voi laittaa vaikka taskuun. Matkan päätyttyä pyöräilijä saa tietoja matkastaan kuten matkan pituuden, matka-ajan keskinopeuden, lähetettyjen etuuspyyntöjen määrän ja punaisissa valoissa vietetyn ajan.

Liikennevaloetuuksia saa pyöräilyn pääreiteillä 36 liittymässä Hatanpään valtatieltä, Nuolialantiellä, Puutarhakadulla, Pispalan valtatiellä, Teiskontiellä, Sammonkadulla ja Sammon valtatiellä.

Mobiilisovellusta kokeiltiin vuonna 2017 ja silloin sovellus lähetti painonappipyynnön suojatietä lähestyttäessä. Tuo toiminnallisuus on sovelluksessa edelleen.

Projektipäällikkö
Mika Kulmala