Haiharan taidekeskus​ – Kesäpaikkasi Tampereella

Julkaistu 23.6.2020 11.41

Haiharan taidekeskuksen valjasvaja

Haiharan taidekeskuksen alue on jälleen täynnä mukavaa kesäistä tapahtumaa ja tekemistä kaikenikäisille. Vehreässä kartanonpuistossa on tarjolla lapsille konsertti-ilta, taidepajoja sekä seikkailuun kutsuva satupolku, aikuisemmalle väelle on luvassa puistokonsertteja, kesäteatteriesityksiä sekä hathajoogaa kartanon nurmella. Taidekeskuksen näyttelykesä pyörähtää käyntiin 4.7. Viggo Wallensköldin kattavalla yksityisnäyttelyllä. Myös Haiharan Kahvikamari tarjoaa janoisille ja pikkusuolaisen- tai makeannälkäisille ihanan levähdystauon tunnelmallisessa talonpoikaispihapiirissä.

Mitä kummaa kartanon puistossa oikein tapahtuu? Tule seikkailemaan Haiharan satupolulle, jossa voit etsiä kummalliset kapineet ja arvata kenelle ne kuuluvat. Satupolun varrelta löytyy mitä merkillisimpiä vekottimia, jotka kaikki ovat erittäin tarpeellisia käyttäjilleen. Kun löydät esineen, saat QR-koodin, joka johdattaa sinut oikean satuhahmon videotervehdyksen luokse. Videoista selviää, miten kapineet ovat oikein kulkeutuneet samaan paikkaan ja millä lailla tapahtumat liittyvät keskikesän juhliin. Satupolun kartan ja ohjeet voit noutaa Haiharan kartanolta aukioloaikoina tai voit katsoa ohjeet Haiharan taidekeskuksen verkkosivuilta. Videorasteilta löydät myös muita hauskoja tehtäviä koko perheelle. Satupolku on avoinna elokuun loppuun saakka, joten tervetuloa seikkailemaan!

Torstaisin taas kannattaa ottaa oman jooga- tai jumppamatto kainaloon ja saapua klo 18 Runebergin mökin edustan pihanurmelle nauttimaan hathajoogasta luonnonhelmassa. Martti Mäkinen ohjaa 27.8. asti joka viikko osallistujille sopivan joogahetken monen vuoden kokemuksella. Pieni sadekaan ei haittaa, sillä silloin matot kiikutetaan Valjasvajan katokseen. Jooga maksetaan paikan päällä käteisellä ja tunnin hinta on 5 €.

Runebergin mökkiin voivat myös joogaan tulijat poiketa ennen tunnin alkua. Tampereen taideteollinen yhdistys Interi ry:n auki pitämässä mökissä on esillä Pirkanmaan ja Hämeen alueen kädentaitajien ja taiteilijoiden töitä. Myyntinäyttelyistä voi samalla hankkia mukavasti taidetta omaan kotiin tai vaikka kesätuliaisia. Mökki ja sen näyttelyt ovat avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 12–18 aina syyskuun 6. päivään saakka.

Puistokonsertit soivat tuttuun tapaan keskiviikkoisin klo 18 joko kahvilan pihassa tai esiintymislavalla.  Konserttikesä alkaa heinäkuussa 1.7. Merimansikoiden esiintymisellä. Merimansikat on Tampereella 2018 perustettu lastenorkesteri, joka esittää uutta ja vanhaa lastenmusiikkia. Laulujen mukana voi jokainen laulaa ja tanssia vapaasti! Haiharassa pääsee nauttimaan lastenkonsertin lisäksi muun muassa kuoro- sekä duo-esityksistä, kansanmusiikista, saxofonikvartetin musisoinnista sekä haitarin säestämistä iskelmäkappaleista. Puistokonserteista voi tulla jokainen nauttimaan keskiviikkoiltaisin aina elokuulle toiselle viikolle asti.

Kesäteatteri Lysti hemmottelee yleisöä tänä suvena Kaunis Veera -näytelmällä. Huumorilla höystetty elämänmakuinen tarina kertoo kahden erilaisen nuoren rakkaudesta vallankumouksen keskellä. Näyttelijöiden lisäksi myrskyisät tunteet lauluksi pukee naiskuoro Miskantin lauluryhmä. Kaunis Veera saa ensi-iltansa Haiharan kesäteatterilavalla sunnuntaina 2.8. klo 16. Näytelmän on kirjoittanut Tatu Pekkarinen ja sen ohjaa Virva Itäranta.

Haiharaan on helppo tulla niin autolla, polkupyörällä kuin julkisilla kulkuvälineilläkin. Haiharan taidekeskus ja kartanon puistoalueet ovat pienen bussimatkan päässä Kaukajärvellä. Nysse numero 10 vie sinut Keskustorilta päätepysäkille parissakymmenessä minuutissa. Pysäkiltä on vain lyhyt kävelymatka kartanon vehreään syleilyyn.

Yhteyshenkilö, Haiharan kesän tapahtumat:
Marianne Luoma

Yhteyshenkilö, Haiharan näyttelyt ja oheistapahtumat:
Karoliina Paappa

Teksti Marianne Luoma