Tampere-talon esitystekniikan uudistustyö käynnistyy

Julkaistu 17.6.2020 18.17

Tampere-talon Ison salin nostinlaitteet ja katsomovalaistus uusitaan. Valaistus uusitaan kesän aikana ja nostinjärjestelmän asennustyöt tehdään vuoden kuluttua touko-elokuussa 2021. Toteutuskustannukset ovat yhteensä 1,9 miljoonaa euroa. Tampere-talo Oy maksaa investoinnin lisävuokrana.

Tampereen kaupungin talousarvioissa hankkeelle on hyväksytty määrärahaa 300 000 euroa kuluvalle vuodelle ja 1,6 miljoonaa euroa vuodelle 2021. Työn toteutussuunnitelma ja toteutussopimus hyväksyttiin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 17.6.2020.

Katsomon valaistus uusitaan valaisimilla, jotka ovat huomattavasti energiatehokkaampia ja joilla voidaan saavuttaa noin 20 prosentin energiasäästö valaistusolosuhteita muuttamatta.

Käytössä oleva nostinlaitteisto on rajoittanut toimintaa ja sisältöjen kehittymistä. Laitteiston käyttövarmuus ja kapasiteetti eivät enää vastaa nykyaikaisten tuotantojen näyttämöteknillisiä tarpeita, sillä laitteisto on mitoitettu ja toteutettu vuonna 1998. Uudistuksessa nykyiset näyttämön nostinlinjojen nostimet ohjausjärjestelmineen puretaan kokonaisuudessaan. Uudet nostimet on suunniteltu niin, että ne ovat itsenäisesti ohjattavissa.

Mekaniikkasuunnitelmat on laatinut Akumek Oy ja sähkösuunnittelusta on vastannut Ramboll Finland Oy. Mekaniikkaurakan tekee Insta Automation Oy. Sähköurakoitsijana toimii Are Oy.

Kiinteistöjohtaja
Virpi Ekholm