Ympäristöterveyden taksaa tarkistettiin

Julkaistu 11.6.2020 17.30

Alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto hyväksyi ympäristöterveyden taksaan tehdyt muutokset 11.6.2020. Uusi taksa tulee voimaan 1.7.2020. Muutokset koskivat toreja ja ulkomyyntipaikkoja, toiminnanharjoittajan vaihtumista ja etäyhteydellä tehtäviä tarkastuksia.

Ruokaviraston, Valviran ja Kuntaliiton ohjeistusten perusteella nyt myös toiminnanharjoittajan vaihtumista koskevasta ilmoitusmenettelystä peritään maksu.

Taksaan tarkennettiin maksujen perimistä etäyhteyden tai puhelimen välityksellä tehdystä tarkastuksesta. Käyntimaksua ei näistä tarkastuksista peristä. Erityisesti pandemiatilanteen aikana on jouduttu osittain luopumaan yrityksissä paikan päällä tehtävistä tarkastuskäynneistä. Valvonta toteutetaan näissä tilanteissa kyselyiden ja haastattelujen avulla.

Tori- ja ulkomyyntipaikkojen sekä liikkuvien elintarvikehuoneistojen (siirrettävät kioskit, myyntiautot ja -vaunut ja vastaavat) tarkastuksista poistettiin käyntimaksu. Koska useita toimijoita tarkastetaan samalla käynnillä samassa paikassa, ei maksua ole aiemminkaan peritty.

Nykyinen 80 euron tuntitaksa sekä matkakustannuksista perittävä kiinteä käyntimaksu 40 euroa pysyvät ennallaan.

Ympäristöterveydenhuollon toimialueena on Tampere, Orivesi, Juupajoki, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski, Akaa ja Urjala.

Ympäristöinsinööri
Satu Virtaranta