Yhteensä 58 taitelijaa haki Tampereen Ratikan taidepysäkkien toteuttajaksi - elokuussa avautuu vielä kahden pysäkin taiteilijahaut

Julkaistu 10.6.2020 14.00

Alkuvuodesta avoimena olleiden Tampereen Ratikan pysäkkitaiteen kokonaisuutta koskevien taiteilijahakujen valinnat on tehty. Yhteensä 58 hakijasta uusiksi Ratikan taiteen taiteilijoiksi on valittu kahdeksan taiteilijaa. Ratikan taiteen pysäkkikokonaisuus koostuu teoksista, jotka sijoittuvat pysäkkiympäristöihin, niiden välittömään läheisyyteen tai ovat osa pysäkkikatoksia. Taiteilijavalinnat tehtiin nyt neljälle pysäkille.

Hakametsän pysäkille haettiin valotaiteilijaa tai taiteilijan ja valosuunnittelijan muodostamaa työryhmää suunnittelemaan valotaideteosta. Kohteen taiteilijaksi valittiin helsinkiläinen Mia Erlin.

Tullin pysäkille tuodaan videotaidetta, jota esitetään JC Decauxin mainosnäytöissä kaupallisen materiaalin lomassa. Videoteoksia tilataan kolmelta eri taiteilijalta, jotka ovat Pasi Rauhala, Elli Vuorinen ja Arttu Nieminen.

Opiskelijan pysäkille Hervantaan tuodaan äänitaidetta. Kohteeseen valittiin kolme taiteilijaa tai työryhmää, joilta jokaiselta tilataan yksi ääniteos esitettäväksi pysäkillä. Valitut taiteilijat ovat Akuliina Niemi, Jarkko Räsänen ja työpari Aleksi Tegel & Maaret Syväoja.

Sorin pysäkille taidetta toteutetaan osaksi pysäkin kiveystä niin, että se näkyy erityisesti pysäkkilaiturilla oleville. Tämän kohteen taiteilijaksi valittiin tamperelainen Silja Merikallio. Sorin pysäkin taide valmistuu vuoden 2020 aikana.

Tavoitteena on, että pysäkkitaidekokonaisuus on valmis, kun Tampereen Ratikan kaupallinen koeliikenne alkaa ensi vuoden huhtikuussa. Ratikan taiteen kotisivuilla on avoinna ideakilpailu arkkitehtuurin ja taiteen opiskelijoille Hervannan kampuksen pysäkin taiteesta. Haku on avoinna elokuun loppuun. Elokuussa avautuu vielä kahden uuden pysäkin taiteilijahaut. Tällöin etsitään sarjakuvataiteilijoita sekä sanataiteen tekijöitä.

Frei Zimmer Oy
Koordinaattori