Terveydenhuollon etävastaanotosta puolet fyysisen käynnin maksusta

Julkaistu 4.6.2020 20.50

Tampereen kaupungin terveydenhuollon videovälitteisestä lääkärin, toimintaterapeutin tai fysioterapeutin etävastaanotosta peritään 1.7.2020 alkaen puolet vastaavan fyysisen käynnin asiakasmaksusta. Asiakasmaksun alennuksella halutaan kannustaa etävastaanottojen käyttöön. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti maksusta 4.6.2020 äänestyksen jälkeen.

Etävastaanottojen asiakasmaksun alennusta kokeillaan vuoden 2020 loppuun asti. Lautakunta jätti kokouksessa ponnen, jossa lautakunta edellyttää digivastaanottojen systemaattista kehittämistä ja toivoo asian näkymistä vuoden 2021 palvelu- ja vuosisuunnitelmassa. Digitaalisten palveluiden maksuperiaatteet tulee lisäksi valmistella budjetin valmistelun yhteydessä ja tuoda ne lautakunnan päätettäväksi joulukuussa 2020.

Etävastaanotoista on peritty pormestarin päätöksellä 20.4.2020 alkaen koronapoikkeustilanteen aikana asiakasmaksu, jos niillä on korvattu maksullinen, fyysinen käynti vastaanotolla.

Kotihoidon kuvapuhelinyhteyden kautta tapahtuvan palvelun asiakasmaksut säilyvät ennallaan.

Suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalveluista on jatkossakin maksuttomia. Jos saman palvelun saisi maksutta käymällä terveysasemalla, neuvolassa tai muussa toimipisteessä, ei maksua peritä etäpalvelustakaan. Lisäksi muun muassa Omaolon, terveysasemin web-viestien ja sähköisen yhteydenottolomakkeen käyttö on asiakkaalle maksutonta.

Apulaispormestari
Johanna Loukaskorpi