Ravintolat avattiin 1. kesäkuuta – rajoituksilla estetään koronaviruksen tartuntariskiä

Julkaistu 3.6.2020 12.58

Tartuntatautilain väliaikaisella muutoksella säädetään ravitsemisliiketoiminnalle rajoituksia. Rajoitukset eivät koske henkilöstöravintolatoimintaa eivätkä ruuan ja juoman noutomyyntiä. Laki tuli voimaan 1.6.2020 ja on voimassa 31.10.2020 saakka. Asiakas ei saa ravintolassa annostella ruokaa ja juomaa itse muualla kuin omassa pöydässään. Ruoka-annosten ulosmyynti asiakkaille ja ruokalähettien noutopalveluille ravintoloiden tiloista on edelleen sallittua.

Ravintolat ja kahvilat voivat olla auki kello 6-23 välisenä aikana. Alkoholijuomien anniskelu on sallittu kello 9-22 välisenä aikana. Asiakkaiden enimmäismäärä on sisätiloissa rajattu puoleen normaalista.

Ravitsemisliikkeet ovat velvollisia tehostamaan hygieniaa ja huolehtimaan asiakkaiden välisistä riittävistä etäisyyksistä.

Ravintolan toimimisesta määräysten vastaisesti voi ottaa yhteyttä paikalliseen aluehallintovirastoon, Länsi- ja Sisä-Suomi: [email protected] .

Aluehallintovirasto antaa lisätietoja ravintoloiden toiminnasta ja tapahtumien järjestämisestä:

- puhelinpalvelu 0295 016 666, ma–pe klo 8–11 ja 12–16
- sähköposti [email protected]

Lisätietoa elintarvikkeista ja koronaviruksesta löytyy Ruokaviraston sivuilta. Ravitsemistoimintaa säätelevät rajoitukset tulkintoineen löytyvät aluehallintovirastojen sivuilta. Ravintoloiden rajoituksiin liittyviä kysymyksiä ja vastauksia löytyy Työ- ja elinkeinoministeriön sivuilla.