Lintuhytin asukkaita ohjeistetaan savuhaittojen takia kiinteistöjen ilmanvaihdosta ja lasten hiekkalaatikoista

Julkaistu 15.5.2020 11.43

Ruskossa 11.5.2020 sattuneen jätepalon haittojen vuoksi ympäristöterveys on yhdessä Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kanssa arvioinut tarvittavia toimenpiteitä terveyshaitan torjumiseksi ja huolen hälventämiseksi Lintuhytin asuinalueella, jonne savu levisi. Useiden haitta-aineiden kertyminen elimistöön vaatii vuosia kestävän altistumisen, eikä lyhytkestoisen tulipalon aiheuttaman kertaluonteisen savukaasupäästön katsota aiheuttavan vaaraa terveydelle.

Lintuhytin leikkipuisto

Jätekasan tulipalosta aiheutuneiden päästöjen vuoksi alueella sijaitsevan kaupungin leikkipuiston hiekat vaihdetaan varmuuden vuoksi. Leikkipuiston pintahiekasta tutkitaan mahdolliset haitta-aineet THL:n ohjeiden mukaisesti.

Kiinteistöjen omat hiekkalaatikot ja ulkolelut

Pihojen omien hiekkalaatikoiden pintahiekan (noin 5 cm) voi kerätä pois. Hiekkalaatikoiden hiekkaa menee usein pienimpien lasten suihin, ja pintahiekan poisto on varotoiminpide. Kodin hiekkalaatikon pinnasta kertyy hiekkaa niin vähän, että sen voi hyödyntää omassa pihassa esimerkiksi koristekasvien juurilla sellaisessa paikassa, jossa lapset eivät sille altistu, mm. kuorikkeen alla. Jos hiekkaa ei halua hyödyntää kotipihalla, vähäiset määrät voi laittaa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n lajitteluohjeiden Ulkoinen linkkihttps://pjhoy.fi/jate/hiekka/ mukaan kiinteistön sekajäteastiaan. Sekajäteastian paino ei saisi PJH:n ohjeistuksen mukaan ylittää 60 kg.

Varmuuden vuoksi on suositeltavaa pestä etenkin sellaiset ulkolelut, joita pienet lapset voivat laittaa suuhunsa.

Kiinteistöjen ilmanvaihto

Koneellisen ilmanvaihdon suodattimet suositellaan vaihdettavaksi. Suodattimia tulisi muutoinkin vaihtaa suositusten mukaisesti. Myös painovoimaisen ilmanvaihdon korvausventtiilit suodattimineen on syytä puhdistaa.

Ympäristöterveys

Terveysinsinööri