Varausten noutopalvelu alkaa viidessä kirjastossa 11.5. (päivitetty 14.5.)

Julkaistu 7.5.2020 14.36

Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteet avataan 1. kesäkuuta. Asiakkaiden on kuitenkin mahdollista noutaa varauksiaan jo maanantaista 11. toukokuuta alkaen pääkirjasto Metsosta, Sampolan, Hervannan ja Lielahden kirjastoista sekä Koilliskeskuksesta. 18. toukokuuta alkaen varauksia voi noutaa myös Tesoman kirjastosta.

Hallitus linjasi 4.5., että kirjastot avataan 1. kesäkuuta alkaen hallitusti ja asteittain. Lisäksi kirjastot saivat heti luvan aloittaa uloslainauksen eli take away -tyyppisen lainauksen. Myös aluehallintovirastot antoivat 7.5. kirjastoille ohjeistuksen, jonka mukaan aineiston noutopalvelun käynnistäminen on heti mahdollista. Muut kuin lainaustoiminnan kannalta välttämättömät tilat tulee kuitenkin pitää suljettuina eikä oleskelua tai muuta toimintaa kirjaston tiloissa tule sallia ennen kesäkuun alkua. Kukin kunta päättää itse noutopalvelun käynnistämisestä ja palvelun sisällöstä.

Tampereen kaupunginkirjastossa aineiston noutopalvelu aloitetaan maanantaina 11.toukokuuta pääkirjasto Metsossa sekä Sampolan, Hervannan ja Lielahden kirjastoissa sekä Koilliskeskuksessa. Lisäksi Tesoman kirjastosta voi noutaa varauksia 18. toukokuuta alkaen. Asiakkaiden on mahdollista noutaa mainituista kirjastoista arkisin klo 10-18 varauksiaan, joista on tullut saapumisilmoitus.

- Asiakkailta on tullut valtavasti toiveita kirjastojen avaamisesta, joten on hienoa, että pystymme jo toukokuussa aloittamaan lainaustoiminnan varausten osalta. Osa henkilökunnastamme on yhä sote-palveluiden puolella, mutta hyvällä suunnittelulla ja henkilökuntamme joustavalla asenteella tämä onnistuu. Tampereella asiakasmäärät ovat todella suuret. On tärkeää saada varaukset liikkeelle ennen varsinaista avaamista, sillä niitä on noutoa odottamassa noin kymmenentuhatta, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg sanoo.

Palautusluukut avoinna kaikissa kirjastoissa

Toukokuun aikana vain nopea varausten nouto kirjastoissa on sallittu, eivätkä muut tilat, kuten lehti- ja lukusalit, asiakaskoneet, lastenosastot tai asiakas-wc:t ole käytössä. Asiointi hoidetaan pääasiassa omatoimisesti automaateilla. Myöskään kirjastomaksuja ei voi maksaa paikan päällä kirjastoissa, vaan ainoastaan verkkomaksuina PIKI-verkkokirjastossa.

Noutopalvelun lisäksi kaikkien kirjastojen palautusluukut on avattu, ja asiakkaat voivat tuoda palautuksia luukkuihin. Ainoastaan Koukkuniemen kirjastossa ei ole palautusluukkua. Palautuksilla ei kuitenkaan ole kiire, sillä kaikkien sulkuaikana erääntyvien lainojen eräpäivät on automaattisesti siirretty sulun jälkeiseen aikaan. 11.5. jälkeen noudettavissa varauksissa on normaali laina-aika.

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuteen kiinnitetään kirjastoissa nyt erityistä huomiota. Asiakkaita pyydetään huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä kirjastossa asioidessa. Kirjastoon ei pidä tulla sairaana. Noutopalvelua tarjoavissa kirjastoissa on varauduttu myös rajaamaan sisälle kerralla otettavien asiakkaiden määrää turvallisen asioinnin takaamiseksi.

Asiakkaille tarjotaan opastusta kirjaston palveluihin liittyen puhelimitse tai PIKI-verkkokirjaston chatissa.

Kirjastojen yhteystiedot Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjasto

päivitetty tieto varausten noudon alkamisesta myös Tesoman kirjastossa (14.5.2020)

Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja
Pirkko Lindberg